De Nightjet, nachttrein uit Wenen van spoorwegmaatschappij ÖBB-CFF
© SBB | De Nightjet, nachttrein uit Wenen van spoorwegmaatschappij ÖBB-CFF.

Federale steun moet nieuwe nachttreinen richting Brussel lokken

© Belga
16/11/2022

De federale regering gaat operatoren van nachttreinen met minstens één halte in ons land financieel ondersteunen. Dat moet van Brussel een "internationaal spoorknooppunt" maken, maakt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) zich sterk.

Sinds 2020 rijdt er een nachttrein tussen Brussel en Wenen. Die verbinding is een groot succes, zegt Gilkinet, maar het aanbod aan nachttreinen vanuit Brussel groeit te traag om het aantal potentiële reizigers bij te benen. De federale regering keurde daarom vorige week een voorontwerp van de wet goed, om huidige én toekomstige operatoren die nachttreinen met een halte in België inleggen, financieel te ondersteunen.

De federale regering neemt vanaf 1 januari volgend jaar tot 31 december 2024 de spoorweginfrastructuurvergoeding en de kosten voor het transport, de distributie en de levering van tractiestroom voor haar rekening. Dat is nodig omdat een nachttrein economisch veel minder rendabel is dan een klassieke trein, die meerdere keren per dag kan rijden en geen dure slaapvertrekken nodig heeft. Voor die steun wordt 2 miljoen euro uitgetrokken.

Voortrekkersrol

Volgens Gilkinet is België het eerste Europese land dat nachttreinen financieel ondersteunt. De bedoeling is om van Brussel een "internationaal spoorknooppunt" voor snelle verbindingen tussen Europese hoofdsteden te maken, aldus Gilkinet.

Volgens de minister is er al belangstelling getoond voor verbindingen tussen Brussel en het Zweedse Malmö of het Tsjechische Praag. Andere operatoren overwegen volgens Gilkinet nachttreinen richting het zuiden in te leggen tijdens de zomermaanden en naar de bergen in de winter. "Ik wil hun het signaal geven dat ze welkom zijn in België."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie