Fietsersbond Gracq wil meer plaats voor de fiets in metro 3-project

© Bart Dewaele
| Een fietser in Brussel (archiefbeeld)

Het openbaar onderzoek naar de verlenging van metrolijn 3 richting Schaarbeek en Evere loopt vandaag af. Fietsersbond Gracq wijst alvast op "belangrijke tekortkomingen in de nieuwe versie van het project." Onder meer de plaats die fietsers krijgen in het hele project is voor de Franstalige fietsersbond voer voor discussie.

Fietsersbond Gracq focuste in zijn reactie op de nieuwe metrolijn van Noordstation naar Bordet vooral op de gevolgen voor de fiets. De organisatie vreest dat de bouw van de metrolijn mogelijk zal leiden tot een tragere aanleg van fietsinfrastructuur.

"Wij maken ons grote zorgen over de financiële gevolgen van dit project, met name voor projecten op het gebied van actieve mobiliteit," klinkt het in een persbericht. "Een deel van het Beliris-fonds (federale middelen voor investeringen in Brussel, red.) wordt momenteel besteed aan studies en de aanleg van het fietsroutenetwerk, dat tot doel heeft te zorgen voor efficiënt fietsverkeer binnen Brussel."

Gracq verwacht dat de komende jaren een groter deel van de Beliris-middelen naar metro 3 zal gaan. Onder meer minister Sven Gatz (Open VLD) pleit daarvoor.

'Meer fietsenstallingen'

Gracq zou in de stations meer plaats willen zien om fietsen te parkeren. "In deze dichtbevolkte buurten waar de mogelijkheden om beveiligde parkings te ontwikkelen beperkt zijn, biedt de bouw van zeven nieuwe stations een unieke kans om een aanzienlijk aanbod van beveiligde en niet-beveiligde fietsenstallingen te ontwikkelen," luidt het.

In totaal telt het project voor de zeven stations 865 beveiligde plaatsen en 444 vrije plaatsen, terwijl het Masterplan Fietsparkeren van het gewest 3.180 beveiligde plaatsen en 2.120 vrije plaatsen aanbeveelt. "De stations Liedts en Colignon hebben momenteel geen enkele beveiligde ruimte," betreurt Gracq.

"Het staat vast dat de geplande parkeerterreinen zeer snel verzadigd zullen zijn, gezien de huidige enorme vraag naar veilig parkeren en de groeiende populariteit van de fiets. Gelet op de omvang van het project zou het betreurenswaardig zijn deze unieke kans voorbij te laten gaan."

De fietsorganisatie vraagt ook meer aandacht voor intermodaliteit, de combinatie van verschillende vervoersmiddelen (in dit geval metro en fiets). "Naast fietsparkings in stations moet ook het vervoer van fietsen (plooifietsen bijvoorbeeld) gemakkelijker worden gemaakt." Gezien de grote diepte van de stations moet een directe toegang tot de perrons via liften systematisch mogelijk zijn met een fiets vanaf de oppervlakte, vindt Gracq nog. Ook de toegangspoortjes moeten afgestemd worden op fietsen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?