Fietskluizen trekken volk als ze goed zichtbaar zijn

© Jean-Marie Binst
| De fietskluis aan Bizet staat leeg.

Parking.Brussels, het parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, heeft behalve in gesloten, metalen fietsboxen op straathoeken - in veertien gemeenten - dit jaar ook fors geïnvesteerd in fietskluizen. De gesloten metalen kooien zijn toegankelijk via een abonnementsysteem van zestig euro per jaar. De toegang kan ook geactiveerd worden op de Mobib-kaart (MIVB).

Tot nu toe staan er tien kluizen Bike and Ride opgesteld bij parkeerplaatsen in de directe buurt van metrohaltes van de MIVB. Zo’n bergplaats is 24 uur per dag toegankelijk en wordt beheerd en onderhouden door CycloParking Brussels. In één kluis kunnen maximaal tien fietsen geborgen worden, goed voor tien abonnees.

Die afgesloten fietsbergingen blijken geen onverdeeld succes. Onder het viaduct bij metrohalte Herrmann-­Debroux werden in april meteen twee kluizen geïnstalleerd, samen goed voor twintig plaatsen, en staan er zestien geïnteresseerden op de wachtlijst. Ook Kraainem blijkt een succes, na de installatie van een tweede kluis, voor twintig plaatsen, staan er al 49 geïnteresseerden op de wachtlijst. Ook Erasmus, Koning Boudewijn en Delta staan vol, de Stallestraat heeft zeven abonnees.

Bij Coovi is de fietskluis beschadigd en buiten gebruik, maar dat is tijdelijk. “Als de nieuwe parking in 2019 in gebruik wordt genomen, zullen er wel 166 beveiligde fietsplaatsen verhuurd kunnen worden, naast honderd fietsstalplaatsen voor vrij gebruik,” stelt Sara Jasmes, woordvoerder van het parkeeragentschap.

Bij overstapparking Bizet is de interesse veel minder. “Inschrijven voor de fietskluis van Bizet kon pas sinds begin november” aldus nog Jasmes. De Bizet-fietskluis werd toegevoegd aan twee open fietsbergingen, voor samen vijftig fietsen, die nochtans nooit gebruikt werden. De fietskluis zelf staat ook leeg, en ligt sinds weken vol herfstbladeren (zie foto).

Direct zichtbare stallingen lokken wel geïnteresseerden

“De combinatie van fietskluis bij een multimodale parking die aansluit op het openbaarvervoersnet kent inderdaad niet overal evenveel succes,” bevestigt Jasmes, “Alleen daar waar de stalling direct zichtbaar is, lokt die geïnteresseerde gebruikers. Een ommetje rijden om bij de stalling te raken met de fiets, wordt niet vaak gedaan (Erasmus, Bizet, red.). De reservatie van een parkeerruimte is gekoppeld aan de veiligheid, vandaar het beperkt aantal plaatsen van tien fietsen per kluis. Hoe minder mensen in de kluis moeten, hoe veiliger.”

Het parkeeragentschap werkt nog aan een systeem om met een abonnement gebruik te kunnen maken van verschillende fietskluizen in de stad. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat één iemand maar één keer per week gebruikmaakt van de kluis: zo iemand wordt geweerd uit de abonnementsaanvragen.

Voor 2019 is niet in nieuwe fietskluizen voorzien, een verplaatsing is wel mogelijk. “Het is eerst wachten op de nieuwe overstapparkings,” stelt Jasmes.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?