Geen rijstrook afgezet op Tervurenlaan tijdens werken aan fietspad: 'Levensgevaarlijk'

© Urbanita Atonita / Twitter
| Een verkeersbord waarschuwt voor de werkzaamheden en fietsers op de weg, en maant automobilisten aan om 30km/u te rijden.
Updated: 25-09-2022 - 13:02

Het fietspad op de Tervurenlaan in Sint-Pieters-Woluwe wordt gerenoveerd. Fietsers worden daarom gedurende enkele weken op de rijbaan gestuurd, waar automobilisten niet altijd gehoor geven aan de snelheidsbeperking. Fietsersbond Gracq vraagt zich af waarom er geen rijstrook is afgezet voor fietsers. "De situatie is er levensgevaarlijk", bevestigt een Vlaamse pendelaar.

Van 19 september tot 3 oktober vernieuwt Brussel Mobiliteit het fietspad op de Tervurenlaan tussen de Vorstlaan en de Tervuursesteenweg. De gemeente Sint-Pieters-Woluwe heeft wel borden neergezet om automobilisten aan te manen maximaal dertig kilometer per uur te rijden. Volgens de getuigenissen die Florine Cuignet bij de Franstalige fietsersbond Gracq Brussel binnenkrijgt, houden lang niet alle automobilisten zich daaraan. De driebaansweg kan bovendien tijdens de spits erg druk zijn.

"De situatie is levensgevaarlijk," zegt fietser en pendelaar Michel Jacobs. "De oranje borden zijn - zeker 's avonds - niet zichtbaar voor autobestuurders. Ik ben lastiggevallen door verschillende autobestuurders die totaal niet begrijpen wat een fietser op die plaats doet. Een bestuurder heeft me zelfs proberen aan te rijden na verbale en fysieke bedreigingen. Zo erg heb ik het in meer dan 35 jaar niet meegemaakt."

Nog tot 3 oktober – dan opent het fietspad opnieuw - moeten fietsers de rijbaan op als ze zich over de Tervurenlaan willen verplaatsen. Het gaat om ruim twee weken in totaal, maar het is geen unicum. Cuignet herinnert eraan dat ook Oudergem, iets verderop, het fietspad in de middenberm van de Vorstlaan deze zomer had afgesloten zonder een volwaardig alternatief te bieden.

'Geen prioriteit'

Het stoort Cuignet van Gracq dat fietsers geen prioriteit lijken te zijn. "Ik krijg soms het gevoel dat men denkt: ‘Het zijn maar fietsers, het is niet erg'. Terwijl ouders met kinderen de route over de Vorst- en Tervurenlaan net nemen omdat hij veilig is," zegt Cuignet. Als stukken van de route regelmatig afgesloten worden, "kunnen fietsers niet meer echt rekenen op een veilige route," betreurt ze.

Volgens Gracq moet de gemeente tijdens de werken aan een fietspad een rijstrook openen voor de fietsers. Alleen zo komen lokale overheden tegemoet aan het STOP-principe, een belangrijke leidraad op vlak van duurzame mobiliteit waarbij de prioriteit eerst naar voetgangers, dan fietsers, dan openbaar vervoer en dan personenwagens gaat.

Fietssnelweg

De werken zijn geen onderdeel van een volledige herinrichting van de Tervurenlaan. Eind vorig jaar lanceerde bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) daar nog gesprekken over met de Etterbeek en Sint-Pieters-Woluwe. Eerder deze maand vroegen de Fietsersbond en Gracq in een open brief nog om concrete acties.

"Na de initiële politieke toezeggingen en gewestelijke plannen raakte het debat volledig verzand," schreven de verenigingen. "Het lokaal niveau stelt de noodzaak van gescheiden en bidirectionele fietspaden over het hele traject in vraag." Volgens de fietsverenigingen is het noodzakelijk om de Tervurenlaan volledig te transformeren in een stadsboulevard. Ze vragen om een bidirectioneel fietspad te voorzien op de zuidelijke ventweg tussen Merode en de Leopold II-square.

De renovatie van dit deel van het fietspad op de Tervurenlaan in Woluwe kadert binnen de aanleg van de fietssnelweg Brussel - Leuven via Tervuren. Momenteel wordt ook het fietspad door het bos (tussen de Tervuursesteenweg en het Vier Armenkruispunt) vernieuwd. Later dit najaar komt er een fietsbrug over het Vier Armenkruispunt.

fietsbrug.jpg
© werken aan de ring
| Een simulatiebeeld van de nieuwe fietsbrug over het Vierarmenkruispunt.
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?