Gewest en Etterbeek bereiken akkoord: Tervurenlaan krijgt fietspad

© Google Maps
| Er komt een fietspad langs de Tervurenlaan tussen Merode en Leopold II

De kogel is door de kerk: er komt dan toch een tweerichtingsfietspad langs de Tervurenlaan. Het Etterbeekse gemeentebestuur verzette zich vorig jaar nog hevig tegen de plannen, maar bereikte uiteindelijk een compromis met minister voor Mobiliteit Van den Brandt (Groen). In september begint een testfase, ten laatste in 2023 volgt een definitieve heraanleg.

De Tervurenlaan en de Wetstraat vormen samen een van de belangrijkste fietsverbindingen in Brussel, ondanks het opvallende gebrek aan fietsinfrastructuur tussen de OV-haltes Leopold II en Merode. Begin 2019 beet toenmalig minister Pascal Smet (One.Brussels-SP.A) z’n tanden nog stuk op een oplossing. De gemeente Sint-Pieters-Woluwe ging akkoord maar Etterbeek voelde zich gepasseerd en zag het voorgestelde tweerichtingsfietspad niet zitten.

De plannen gingen in de koelkast en komen er anderhalf jaar later opnieuw uit. Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt ging in overleg met het gemeentebestuur van Etterbeek en bereikte na "constructief overleg" een akkoord waar alle partijen tevreden mee zijn. Het ontbrekende tweerichtingsfietspad komt er uiteindelijk toch, samen met een aantal andere mobiliteitsingrepen. De plannen werden donderdagavond voorgesteld op een inspraakmoment.

Concreet komt er vanaf september een tweerichtingsfietspad op de zuidelijke zijrijweg. Om dat te kunnen aanleggen sneuvelt een parkeerstrook met 70 plaatsen. Het pad sluit bij Merode en Leopold II aan op de al bestaande fietspaden. De infrastructuur wordt gezien als deel van de 40 km aan coronafietspaden van de regering.

20191218 Tijdlijn Elke Van Den Brandt BRUZZ ACTUA 1689

Geen sluipverkeer

Op de noordelijke zijrijweg komt geen apart fietspad. Daar komt wel een ‘knip’ voor auto’s waardoor de route onaantrekkelijk wordt voor sluipverkeer. Dat maakt het mogelijk om een fietsstraat in te voeren. Ook op de Montgomeryrotonde komen fietspaden.

Het gaat om een testfase in afwachting van een definitieve heraanleg. In 2021 zullen er in een latere fase ook aanpassingen gebeuren aan de hoofdrijweg van de Tervurenlaan. Zo zal onderzocht worden of het mogelijk is om een van de drie rijstroken voor autoverkeer te schrappen.

Nog later wordt bekeken of er extra oversteekplaatsen kunnen komen. De Tervurenlaan is vandaag nog een moeilijk oversteekbare barrière tussen de verschillende wijken omdat de laan is opgevat als invalsweg voor snel autoverkeer. Een studie waarbij bewoners van de omgeving inspraak krijgen moet de impact van de weg op de omgeving verminderen.

2023

"De missing link bij uitstek voor fietsers in Brussel krijgt eindelijk een fietspad," reageert Van den Brandt in een persbericht. "Dit project is goed voor fietsers, en goed voor de buurt: de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van de Tervurenlaan gaan er fors op vooruit."

Burgemeester van Etterbeek Vincent De Wolf (MR) is dan weer tevreden dat de Tervurenlaan minder een barrière wordt. "De Tervurenlaan knipt de gemeente Etterbeek in twee stukken. We willen dat aanpakken door er een echte stadsboulevard van te maken, met voldoende groen en oversteekplaatsen."

De definitieve heraanleg start ten laatste in 2023 en pakt naast de Tervurenlaan en de Montgomeryrotonde ook de Brand Whitlocklaan aan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?