De eerste honderd procent elektrische gelede bussen zullen vanaf eind april rijden op de lijn 64 tussen de Naamsepoort en Machelen. De eerste exemplaren daarvan zijn aangekomen in het depot van de MIVB in Haren. In totaal zijn er vijfentwintig bussen besteld.
Gezien: de nieuwe elektrische gelede bus
De MIVB neemt de nieuwe bussen geleidelijk in gebruik. De levering van de bussen gebeurt namelijk in delen. Momenteel moeten er nog drieëntwintig geleverd worden.
Vooraleer het zover is worden de bussen ook nog uitvoerig getest. De bestuurders krijgen bovendien een opleiding om de bussen te bedienen. “Er is een klein verschil in de manier van rijden, maar daar zouden ze normaal gemakkelijk mee weg kunnen,” zegt An Van hamme, woordvoerster van de MIVB.
Opladen
Het grootste struikelblok bij elektrische voertuigen is het opladen. “Er zijn verschillende types van elektrische bussen. Wij hebben ervoor gekozen om bussen te bestellen die zowel ‘s nachts in het depot als aan de eindstations opgeladen kunnen worden,” zegt Van hamme.
Die oplaadpalen moeten wel nog geplaatst worden, maar daar zijn de werkmannen momenteel mee bezig.
Of er in de toekomst nog meer van deze bussen zullen rondrijden in Brussel is nog niet geweten. “We gaan de bussen van dichtbij volgen en ook testen. Niet elke plek in Brussel is even gemakkelijk om door te rijden met een bus,” zegt Van hamme. Als er een positief resultaat komt uit de testperiode is de kans op meer elektrische bussen groot.
Lees meer over: Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.