Hervorming verkeersfiscaliteit: ‘Consequent gekozen voor schonere lucht’

© Shiftup
| Cathy Macharis, Professor Mobiliteit en Logistiek (VUB)

Het rapport van de taskforce groene verkeersfiscaliteit krijgt kritiek. Onterecht, vindt VUB-professor Cathy Macharis. “Als grote en zware wagens proper zijn, mogen ze toch minder belasting betalen dan vandaag?”

Verschillende stadsorganisaties zoals Bral, de Fietsersbond en Clean Air BXL tonen zich teleurgesteld over het eindrapport groene verkeersfiscaliteit. De nieuwe regeling, die gisteren werd voorgesteld in het parlement, moet de huidige belastingen hervormen zodat milieuvriendelijkere voertuigen worden gestimuleerd.

De focus in het eindrapport ligt op de brandstofsoort en de CO2-uitstoot en niet meer op de cilinderinhoud zoals in de huidige verkeersbelasting. De organisaties betreuren dat grote en zware voertuigen – die vandaag vaak al vrij veel betalen door hun grote cilinderinhoud - in de toekomst vaak veel minder belasting zullen betalen.

Professor Cathy Macharis (VUB), die deel uitmaakt van de taskforce, legt uit dat de auteurs van het rapport gekozen hebben voor een consequent systeem, dat schone lucht als grootste prioriteit vooropstelt. “Als een wagen groter en zwaarder is, zal hij ook meer CO2 uitstoten en dus meer betalen dan een kleiner voertuig, ook al kan dat minder zijn dan vandaag.”

Luxevoertuigen met de vinger wijzen

Macharis vindt dat luxewagens niet automatisch met de vinger moeten gewezen worden. “Als die zware wagens niet vervuilend zijn, dan moeten we die niet viseren. Ik heb soms de indruk dat die verenigingen iets tegen luxevoertuigen hebben.”

De verenigingen vinden ook dat de hervormde fiscaliteit de aanschaf van een voertuig niet genoeg ontmoedigt. De belasting op inverkeersstelling verdwijnt immers in het voorstel van de taskforce.

Maar de experte wijst erop dat de taskforce wel degelijk een mechanisme voorstelt dat de aanschaf van een wagen kan ontmoedigen. “Het eerste jaar zal de belasting voor een dieselwagen dubbel zo hoog liggen en voor een benzinewagen 1,5 keer zo hoog als de jaren  erna. Mensen zullen dus wel degelijk nadenken over de vraag of het wel nodig is om een auto te kopen.”

BMW X4
© BMW
| BMW X4 op benzine: 66 procent minder belasting met het nieuwe systeem.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook