Honderden Thalys-reizigers gestrand in Brussel Zuid: 'Zonder uitleg of eten'

© Saskia Vanderstichele
| Tussen 700 en 800 mensen hebben vrijdagnacht in een slaaptrein van de Thalys in het station Brussel-Zuid doorgebracht na het ongeval dat overdag de lijn in Doornik blokkeerde, waardoor 's avonds zes treinen werden geannuleerd.

Na het ongeval met een Thalys vrijdag in Doornik, zijn vrijdagavond zes treinen van Brussel-Zuid naar Parijs geannuleerd. Dat meldt een woordvoerder van Thalys. Honderden reizigers brachten de nacht in het station door. Minstens één andere trein vertrok wel, maar met vijf uur vertraging. "Al die tijd kregen we geen informatie over het eventuele vertrekuur of alternatieve reisroutes", zegt een BRUZZ-reporter.

Een Thalys-trein van Brussel naar Paris-Nord was vrijdagnamiddag geblokkeerd in het station van Doornik door een technisch probleem na de aanrijding met een dier. Door het incident werden zes treinen vanuit Brussel-Zuid geannuleerd, aldus een woordvoerder van Thalys.

Als gevolg daarvan kregen klanten die in Brussel verbleven de keuze om in een hotel te overnachten (en vervolgens hun overnachting vergoed te krijgen), naar huis te gaan als ze in of in de buurt van de hoofdstad wonen (met terugbetaling van de taxikosten) of in verschillende Thalys-treinen te wachten om een veilige en rustige plaats te hebben om te slapen. Tussen de 700 en 800 mensen kozen voor de laatste optie.

Geen uitleg

Minstens één andere trein vertrok wel, maar met grote vertraging. "Ik heb 4,5 uur in Brussel stilgestaan, zonder uitleg," zegt een BRUZZ-redacteur die onderweg was naar Parijs om daar over te stappen op een andere trein. "We kregen te horen dat er een brand was op het net, maar niet hoe lang het zou duren of welke alternatieven er waren. Op een bepaald moment zijn we zonder aankondiging vertrokken."

Ook was de treinrestauratie tot haar spijt gesloten, waardoor reizigers geen eten of drinken konden kopen. "Op een bepaald moment zijn er wel flesjes water uitgedeeld en briefjes met informatie hoe we onze overnachting konden regelen," zegt ze nog. "Ik ben om iets voor één uur aangekomen in Parijs, in plaats van om zeven uur. Mijn aansluiting heb ik daardoor gemist, het is niet duidelijk of mijn nieuwe ticket vergoed zal worden."

Dubbele treinen

Op zaterdagmorgen waren 200 van deze passagiers reeds met een ICE-trein naar Duitsland vertrokken en nog eens 400 werden met de eerste Thalys van de dag, die kort voor 7.45 uur vertrok, naar Parijs vervoerd. Voor de overige 200 passagiers en degenen die een oplossing vonden om de nacht elders dan in de slaaptrein door te brengen, heeft de maatschappij haar vervoersaanbod de hele dag door versterkt, bijvoorbeeld door dubbele treinen in te zetten (twee treinen die aan elkaar gekoppeld zijn in plaats van slechts één).

Thalys verontschuldigt zich tegenover de getroffen passagiers en erkent dat de reisomstandigheden niet ideaal zijn. Het bedrijf zal 100 procent van hun tickets in contanten terugbetalen of 250 procent als ze voor e-vouchers kiezen.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?