Lasers in strijd tegen ‘buitenmaatse voertuigen’ in Brusselse tunnel

Bekijk ook de afspeellijst: woensdag 29 juni 2022

Brussel voert de strijd op tegen vrachtwagens en bussen die de maximumhoogte van een tunnel negeren en zo voor overlast zorgen. Er hangen al automatische detectiesystemen in de Annie Cordy- en de Hallepoorttunnel, en binnenkort wordt ook de Reyers-Centrumtunnel ermee uitgerust. Dat is nodig, blijkt uit de cijfers voor 2021: gemiddeld één keer om de drie dagen reed er een te groot voertuig een tunnel in.

In 2021 deed het zich 102 keer voor in de tunnels die onder het beheer van het Brussels Gewest staan: een truck- of buschauffeur die de maximumhoogte negeerde, met veel overlast – het sluiten van de tunnel bijvoorbeeld – tot gevolg. Ook in andere grote steden, zoals Antwerpen, wordt men geregeld met het fenomeen geconfronteerd.

“Dat dit tegenwoordig vaker voorkomt, is het gevolg van het blinde geloof in de gps,” zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters (PXL hogeschool). “Die navigatiesystemen zijn vaak afgestemd op de snelste route, volgens het ‘time is money’-principe waarbij elke minuut telt. Veel chauffeurs staan onder druk van krappe tijdschema's. We zien dit fenomeen overigens niet alleen bij tunnels, ook elders rijden vooral truckers zich steeds vaker vast door blind de gps te volgen en de snelste route te nemen."

De twee tunnels in Brussel waar dit fenomeen het vaakst voorkomt, zijn de Annie Cordytunnel en de Reyers-Meisertunnel. Die laatste had vorig jaar 30 keer prijs; de eerste (die toen nog Leopold II-tunnel heette) 24 keer. Ook in de voorlopige cijfers van dit jaar staan die twee tunnels bovenaan. “Logisch,” zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. “Dit zijn de tunnels langs de belangrijkste invalswegen naar Brussel.”

Preventie

Het Brussels Gewest zet volop in op preventie, zegt Paemen. “Er zijn tunnels die al voorzien zijn van automatische detectie. Wanneer het buitenmaats voertuig voorbij het laserlicht van de hoogteportiek rijdt, weerklinkt in de mobiliteitscentrale een alarm. Boven de rijstrook waar het voertuig rijdt wordt dan onmiddellijk het rood kruis aangezet. En op het digitaal informatiebord op het tunnelfronton verschijnt de boodschap ‘Te hoog - stop onmiddellijk’. Tegelijk wordt de tunnel afgesloten, ook als het voertuig nog gestopt is voor de tunnel, want ook dan is er een onveilige situatie. De politie komt ter plaatse om het verkeer te regelen en het voertuig te begeleiden om de tunnel of de tunnelzone te verlaten. Dit systeem passen we al toe in de Annie Cordytunnel en de Hallepoorttunnel, en binnenkort ook in de Reyers-Centrumtunnel, die de derde plaats inneemt qua incidenten.”

“Wanneer de tunnel nog geen hoogteportieken met lasers heeft, worden buitenmaatse voertuigen opgemerkt door onze operatoren die 24 op 7 de camerabeelden van de Brusselse tunnels bekijken. De procedure die dan volgt is dezelfde,” aldus nog Paemen.

Soms leidt het negeren van de maximumhoogte ook tot schade aan de Brusselse tunnels. Wie draait er dan voor op? “De schade wordt altijd verhaald op de veroorzaker,” zegt Paemen. “En als de chauffeur gewoon doorrijdt, kan de politie via de camera’s achterhalen om wie het gaat.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?