Protest van de Schaarbeekse burgerbeweging 1030/0 na de dodelijke aanrijding van een 86-jarige vrouw op het Liedtsplein in maart 2018.

| Onder impuls van burgercollectief 1030/0 werden verschillende maatregelen doorgevoerd om de verkeersveiligheid te verhogen.

Meer verkeersongevallen, ondanks extra maatregelen

TDN
© BRUZZ
14/11/2018

Het aantal verkeersongevallen in de politiezone Brussel-Noord is in het eerste deel van dit jaar nog toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Nochtans vonden er meer controles plaats en zijn er ook meer agenten in dienst genomen.

Onder impuls van het burgercollectief 1030/0 voerde het politiekorps in de gemeenten Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Node en Evere maatregelen door om de zone verkeersveiliger te maken. Maar ze lijken hun vruchten nog niet af te werpen, zo blijkt uit antwoorden van korpschef Frédéric Dauphin op vragen van politieraadslid Adelheid Byttebier (Groen).

Tussen januari en september waren er maandelijks 30 tot 60 procent meer vastgestelde overtredingen tegenover dezelfde periode in 2017. "Vergelijkende cijfers van de verkeerscontroles tonen een duidelijke vooruitgang in de handhaving", aldus Byttebier. In september stelde het korps bijvoorbeeld 5.429 overtredingen vast. Een jaar eerder waren dat er 3.276 in dezelfde maand.

Meer controle, meer blauw

De belofte om het aantal verkeersagenten op te voeren, werd gehouden. Er zijn nu 63 agenten aan het werk. In januari 2018 waren dat47. Het afgelopen jaar werd op de politieraad ook de aankoop nieuwe (elektrische) fietsen goedgekeurd. Die moeten nu nog ingezet worden op het terrein.

Behalve meer verkeerscontroles en agenten, is er een ook verdubbeling van het aantal snelheidscontroles. Voorlopig blijft het echter nog wachten op een daling van het aantal ongevallen. In het eerste semester van dit jaar waren er 906, ofwel 137 meer dan in het eerste semester van 2017. Het aantal ongevallen met lichamelijk letsel stagneert (258 in 2018 ten opzichte van 256 in 2017).

Ongevallenanalyse

De politiezone voert nu meer doorgedreven ongevallenanalyses uit om na te gaan wat de oorzaken zijn. Dat moet leiden tot concrete aanbevelingen, zoals structurele aanpassingen of extra straatverlichting, om ongevallen op specifieke locaties te voorkomen.

"De politie mag dan al aantoonbaar meer controleren en investeren in verkeersveiligheid, toch moeten er meer gerichte maatregelen komen om onze straten veiliger te maken", besluit Byttebier.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Node, Mobiliteit, Samenleving, burgercollectief 1030/0, Adelheid Byttebier, Frédéric Dauphin

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni