20180119 OPINIE Zone 30 BRUZZ ACTUA 1600
© Photonews | Burgemeester van Ukkel Boris Dilliès (MR) wijt de positieve evolutie onder meer aan de toegenomen alcohol- en snelheidscontroles.

Minder letselongevallen in Brussel

GR, KVDP
© BRUZZ
08/11/2018
Updated: 09/11/2018 08.58u

In 13 van de 19 Brusselse gemeenten is het aantal ongevallen met lichamelijke letsels de afgelopen tien jaar gedaald. Ukkel en Oudergem zijn met een achteruitgang van twintig procent de sterkste dalers. Het aantal fietsongevallen steeg wel.

De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid Vias. Het gaat om ongevallen met lichamelijke letsels in de laatste tien jaar, waarbij ten minste een persoon gewond of gedood raakt.

In Brussel is Ukkel de beste leerling van de klas. Daar daalde het aantal ongevallen met respectievelijk 27 procent. Burgemeester Boris Dilliès (MR) dankt die positieve evolutie onder meer aan de toegenomen alcohol- en snelheidscontroles.

“Daarnaast analyseert de verkeersdienst van de gemeente regelmatig de kruispunten die als - potentieel - gevaarlijk beschouwd worden. Bewoners kunnen ook zelf een mobiele radar aanvragen wanneer ze dat nodig vinden”, zegt hij in La Capitale.

Sint-Gillis en Koekelberg doen het slecht

Naast Ukkel, zijn er nog twaalf andere Brusselse gemeenten die vooruitgang boeken. Zo is ook in Oudergem, Sint-Agatha-Berchem, Vorst, Ganshoren en Anderlecht een sterke daling merkbaar (zie grafiek).

Toch zijn er ook gemeenten waar zich het voorbije decennium net meer ongevallen met lichamelijke letsels hebben voorgedaan. Zo noteerde Vias in Sint-Gillis en Koekelberg een toename van respectievelijk tien en twintig procent.

"Het is onmogelijk de cijfers te verklaren", nuanceert Stef Willems van Vias. "Koekelberg is zo'n kleine gemeente dat een paar ongevallen meer de cijfers vertekenen. En in Brussel beperken de oorzaken van ongevallen zich niet tot de gemeentegrenzen."

'Meer files en minder ongevallen'

In het hele gewest is het aantal letselongevallen over tien jaar dan weer met drie procent gedaald. "Een goede zaak", klinkt het vanop het kabinet van staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).

"Er zijn meer files, waardoor het verkeer trager gaat en er minder ongevallen zijn", verklaart woordvoerder Eric Laureys. Volgens Debaets moet er meer ruimte voor fietsers komen. "Dat is het beste vervoersmiddel, maar wat de veiligheid betreft, kan het nog veel beter." (Lees verder onder de grafiek)

Fietsers

Want net wat het aantal fietsongevallen betreft, merkt Vias een stijgende trend op in het hele gewest, ook in Ukkel. Cijfers geeft het Vias niet, maar: "Er zijn nu eenmaal meer fietsers en dus is de kans op een ongeval groter", aldus Stef Willems van Vias. "Zeker als de infrastructuur niet aangepast is aan het hogere aantal fietsers", voegt Wies Callens van de Fietsersbond daar aan toe.

"Toch stijgt het aantal fietsongevallen niet evenredig met de toename van het aantal fietsers", repliceert Florine Cuignet van Gracq, de Franstalige tegenhanger van de Fietsersbond. "Het risico op een fietsongeval stijgt dus minder snel."

Behalve dan op de gewestwegen, waar proportioneel gezien meer ongevallen gebeuren waarbij fietsers betrokken zijn. "De regionale wegen blijven problematisch", aldus Cuignet. Zij wijst ook op de traagheid waarmee Brussel de verkeersveiligheid aanpakt. "Vooral de aanpak van de zwarte kruispunten gebeurt te traag."

"Kijk maar naar het ongeval op het IJzerplein", zegt Wies Callens, "waar het al jaren gevaarlijk is voor fietsers." Volgens Callens zijn er ook grote verschillen tussen de gemeenten wat het verkeersveiligheidsbeleid betreft. "In sommige gemeenten, zoals bijvoorbeeld Schaarbeek, wordt de zone 30 te weinig gecontroleerd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, ongevallen met lichamelijke letsels, Boris Dilliès

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni