nachtvlucht

| Nachtvlucht.

Minister Gilkinet wil alle nachtvluchten Brussels Airport verbieden

RV
© BRUZZ - Belga
14/07/2023

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft vrijdag in het interkabinettenoverleg een ontwerp van ministerieel besluit voorgelegd dat de geluidsoverlast voor de omwonenden van de luchthaven van Zaventem moet beperken. Opvallende maatregel is een totaalverbod op nachtvluchten van 23 uur en 6 uur in de ochtend. Maar voor Open VLD is een totaalverbod op nachtvluchten "wereldvreemd en economische waanzin", stelt Kamerlid Tim Vandenput.

De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), heeft vrijdag in een ministerieel besluit voorgesteld om geluidshinder voor de omwonenden van de luchthaven van Brussels Airport te verminderen.

Het belangrijkste onderdeel van het voorstel is de volledige afschaffing van nachtvluchten, tussen 23.00 uur en 06.00 uur 's ochtends. Zoals aangekondigd door de minister op donderdag in de Kamer, zal het besluit vóór 21 juli worden ingediend.

Het moet het systeem van de "quota counts" (QC), het maximumgeluidsniveau voor elk opstijgend en landend vliegtuig, moderniseren. Die normen werden sinds 2009 niet meer herzien.

Het doel van het besluit is dat het totale geluidsniveau met 20 procent afneemt: 100 procent stilte tijdens de nacht van 23 tot 6 uur; 30 procent meer stilte 's avonds van 21 tot 23 uur; 20 procent meer stilte 's ochtends tussen 6 en 7 uur en 7 procent meer stilte gedurende de dag van 7 tot 21 uur. De nieuwe QC zijn ook verschillend voor weekdagen en voor zon- en feestdagen.

Open VLD-kamerlid Tim Vandenput reageert verbouwereerd op het voorstel van minister Giklinet om vanaf oktober 2024 alle nachtvluchten de facto te schrappen: "België is een land van internationale handel. Bijna 95 procent van ons Belgische bbp bestaat uit export. Export was vorig jaar in Vlaanderen goed voor 380 miljard euro. De luchthaven van Zaventem speelt daarin een cruciale rol. Wie nachtvluchten zonder meer wil verbieden, speelt met onze welvaart. Per twee vliegtuigen die hier niet landen raken we één voltijdse job kwijt. Dag na dag. Dat is compleet onverantwoord".

Ook Brussels Airport noemt het voorstel "zeer verregaand, met ongeziene negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid, connectiviteit, export en economie van het land. Dit gebeurt zonder enig overleg of afstemming met de luchthaven en de luchtvaartsector".

Werkgeversorganisatie Voka noemt dit idee het "meest waanzinnige voorstel van een minister sinds lange tijd."

“Van de bevoegde minister van mobiliteit verwacht je gedragen en realiseerbare voorstellen. Dit voorstel is het omgekeerde daarvan en zou ons land decennia terug katapulteren in de tijd. Het idee zet duizenden jobs en welvaart voor een hele regio op het spel”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant.

De Bond Beter Leefmilieu is dan weer verheugd om het nieuws. "Dit is een mijlpaal voor de gezondheid van de omwonenden en een mooie eerste stap naar een duurzaam en toekomstgericht beheer van onze nationale luchthaven", reageert de Bond.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni