MIVB lonkt naar waterstoftankstation voor bussen in Anderlecht

© MIVB
| De waterstofbus van de MIVB (archiefbeeld)

Sinds de zomer van vorig jaar test de MIVB een bus die op waterstof rijdt. Om die technologie breed toe te kunnen passen, moet wel een logistiek probleem opgelost worden. Daarvoor denkt de MIVB aan een waterstof-tankstation op de site Klein Eiland in Anderlecht.

Het nieuws staat in de krant L'Echo en wordt aan BRUZZ bevestigd door de MIVB.

Waterstofbussen zijn elektrisch aangedreven bussen, waarbij de elektriciteit in een brandstofcel wordt opgewekt uit waterstof. De testperiode van de waterstofbus duurt twee jaar, waar nu al bijna een jaar van is afgerond. 

“We testen de bus in alle mogelijke omstandigheden, waaronder in verschillende weersomstandigheden,” zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon. Samen met de ULB gaat de MIVB na of de waterstofbus voldoende betrouwbaar is.

Uitdagingen 

“De technologie om de bus te laten rijden, is al sterk geëvolueerd en veelbelovend, maar de logistiek en de aanvoer van waterstof is een grote uitdaging,” zegt Sablon. “De waterstof voor de testbus wordt momenteel met een tankwagen aangevoerd. Dat kan voor een test, maar niet voor honderden bussen.” Daarnaast is er binnen Europa weinig productie van groene waterstof. 

Die uitdagingen staan centraal in een werkgroep die is opgericht door de MIVB en de ULB. Ze bekijken hoe waterstofstations in de MIVB-stelplaatsen ingepast kunnen worden. Daarnaast gaan ze na hoe de groene waterstof van de producenten tot bij de MIVB kan komen. 

Klein Eiland-site

Via zijn onderzoeksproject H2GridLab in Anderlecht werkt netbeheerder Sibelga samen met gasnetbeheerder Fluxys en werktuigbouwkundig bedrijf John Cockerill aan de integratie van waterstof in het gasnet. “Het MIVB-depot op de site Klein Eiland in Anderlecht ligt daar vlakbij,” zegt Sablon. “Dat is dus de ideale plaats voor een eerste test.” 

Al benadrukt Sablon dat de bouw van zo’n tankstation nog niet voor morgen is. “Op dit moment wordt waterstof nog niet vervoerd via bestaande pijpleidingen. Er moet nog heel veel gebeuren, maar we zijn al tevreden dat we een locatie hebben die daar heel geschikt voor zou zijn.” 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?