MR is voorstander van slimme stadstol

© PhotoNews
| Autofile in Brussel (archiefbeeld).
Updated: 15-02-2019 - 10:37

MR is voorstander van een stadstol, waarvan de opbrengsten gebruikt moeten worden om de Brusselse verkeersknoop te ontwarren. De Franstalige liberalen pleiten voor een variabele heffing, die berekend wordt op basis van vier criteria.

Wat hebben SP.A, Groen, Défi en in mindere mate ook PS gemeen met de MR? De vijf partijen laten zich positief uit over een stadstol, om tegelijk het fileprobleem en de luchtvervuiling aan te pakken.

Stéphane Obeid, eerste schepen in Ganshoren, leidt een MR-werkgroep om de Brusselse mobiliteitsknoop te analyseren. Eén van de oplossingen is een slimme kilometerheffing. "Wie van Brussel houdt, ziet in dat er een kost gekoppeld moet worden aan de opstoppingen op de weg."

LEZ-camera's

MR zet de installatie van een tolpoort voor niet-Brusselse wagens op het partijprogramma, maar Obeid toont zich nog ambitieuzer. Hij wil de belasting laten afhangen van vier variabelen. Het aantal inzittenden en het tijdstip zijn logische criteria.

Obeid voert daar ook de beschikbaarheid van alternatieven (overstapparkings, openvaar vervoer, fiets, ...) aan toe, alsook de luchtkwaliteit. Om de tolheffingen uit te voeren, denkt MR eraan de LEZ-camera’s met nummerplaatherkenning in te schakelen.

Verkeerslus Hallepoort

Het geld dat via de stadstol geïnd wordt, moet volgens Obeid integraal geïnvesteerd worden in grote mobiliteitsprojecten. "Dan hoeven we niet tot 2040 te wachten voor we het daglicht zien van een nieuwe metrolijn."

Onder die projecten verstaat MR onder meer een plan omtrent voetgangerszones, maar ook een nieuwe verkeerslus in de Louizatunnel richting de Hallepoort en Ter Kamerenbos. Die moet het bovengrondse verkeer aan Louiza ontwarren.

CD&V tegen Brusselse stadstol

In een reactie aan BRUZZ laat CD&V weten tegen een stadstol in Brussel te zijn. "Met een stadstol trekken we muren op rond Brussel. Het effect zal zijn dat werkgevers Brussel de rug zullen toekeren waardoor heel wat arbeidsplaatsen uit Brussel verloren gaan", aldus staatssecretaris Bianca Debaets.

CD&V ziet wel de voordelen in van een slimme kilometerheffing voor het hele land. "Schone lucht stopt en begint niet aan de stadsgrenzen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?