Nieuwe sensibiliseringscampagne over hoffelijkheid in het verkeer

© Bruzz - Anaïs Deherder
| Bianca Debaets (CD&V) stelt een nieuwe sensibiliseringscampagne over hoffelijkheid in het verkeer voor.
Updated: 11-03-2019 - 18:09

In een met lucht gevulde bubbel op het Sint-Joostplein heeft Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Biance Debaets (CD&V) haar nieuwe campagne gelanceerd over hoffelijkheid in het verkeer. Met slogans gelinkt aan Belgische culinaire specialiteiten wil ze de mensen sensibiliseren. "Hoffelijkheid op de weg is zoals frieten op je mayonaise: onmisbaar."

Via affiches, door de sociale media en via radiospots wil de Brusselse regering zo veel mogelijk weggebruikers aansporen zich welgemanierd te verplaatsen. Met een tikje humor wil ze mensen op een luchtige en positieve manier benaderen. Want het is de bedoeling om mensen te sensibiliseren, en niet nog agressiever te maken.

Daarom zijn de slogans van de campagne een knipoog naar bekende duo's uit de Belgische culinaire traditie: van de al eerder vernoemde friet-mayo tot stoemp met worst en witloof met hesp. (Lees verder onder de afbeeldingen)

"De campagne steunt op drie luiken", legt staatssecretaris Debaets uit. "Ten eerste: voetgangers laten oversteken op het zebrapad, ten tweede: een meter laten als je een fiets voorbij steekt en tot slot ook altijd de dode hoek controleren," zegt Debaets. Op die manier hoopt ze dat de verschillende weggebruikers beter met elkaar zullen overeenkomen.

Dit is de tiende verkeerscampagne van de staatssecretaris voor Verkeersveiligheid. Het is moeilijk na te gaan of die ook effectief vrucht afwerpen.

'Glimlach helpt'

Een panel van vier experts boog zich maandagochtend ook over enkele belangrijke vragen. Wat zijn de grootste stoorzenders? Hoe kan men hoffelijk gedrag verbeteren bij zowel automobilisten, bus- en vrachtwagenchauffeurs, trambestuurders, mindervaliden, fietsers en voetgangers.

Ze zijn het met elkaar eens dat er een verandering moet komen. Er zijn nog veel te vaak conflicten gebaseerd op een slecht gebruik van de weinige plaats die er beschikbaar is. "Doordat weggebruikers elkaars ruimte gaan innemen loopt het soms fout", zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van de automobielfederatie FEBIAC en één van de panelleden.

De experts willen bestuurders tot het besef laten komen dat het kleinste gebaar al verandering teweeg kan brengen. "Een glimlach kan al genoeg zijn," zegt Hanne Van Herck, communicatieverantwoordelijke bij vzw Trage Wegen.

Wedstrijd

Samen met gewestagentschap Brussel Mobiliteit dat mee de campagne op poten zette, lanceert Debaets ook een wedstrijd, met als doel de burgers nog meer te betrekken. Geïnteresseerden kunnen zelf een slogan bedenken en die achterlaten op onderleggers in Brusselse restaurants en later via Facebook. De creatiefste slogans zullen kans maken op een gepersonaliseerd geel hesje.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?