MIVB bus De Brouckère bushalte signalisatie openbaar vervoer

| Wie vanuit Ukkel naar het centrum moet, heeft best iets bij zich om te lezen op de bus.

Onderzoek bevestigt: niet elke Brusselaar raakt vlot in centrum

Ken Demol
© BRUZZ
07/05/2018

Wie in het economische hart van Brussel moet zijn, doet daar naargelang zijn vertrekpunt een kwartier tot een uur over met het openbaar vervoer. Er zijn echter grote verschillen tussen wijken. Wie efficiënt wil reizen, krijgt met een ticket voor de MIVB het meeste waar voor zijn geld.

Geograaf Kevin Lebrun (ULB, Université Saint-Louis Bruxelles) koos een aantal activiteitenpolen binnen het Brussels Gewest die een doorsnede moeten vormen van de routes die veel Brusselaars dagelijks afleggen tijdens de spitsuren. Het gaat naast handelscentra als de drie grote Brusselse stations ook over ziekenhuizen en een universitaire wijk. Hij ging na hoe lang Brusselaars erover doen om die punten te bereiken.

Ukkel en Anderlecht slecht bereikbaar

Daaruit blijkt dat reizigers er met de MIVB gemiddeld 32 minuten over doen om de gekozen bestemmingen te bereiken. De gereisde tijd verschilt wel sterk naargelang het vertrekpunt. Wie bijvoorbeeld uit Watermaal-Bosvoorde of het zuiden van Ukkel komt, doet gevoelig langer over de routes dan iemand die in Elsene of Sint-Jans-Molenbeek vertrekt. Ook bepaalde wijken van Schaarbeek en Anderlecht zijn relatief slecht bereikbaar.

Alles samengeteld variëren de reistijden tussen de 16 en 64 minuten. Onderstaande kaart legt de regionale verschillen duidelijk bloot. Hoe lichter een gebied ingekleurd is, hoe langer mensen er van daaruit over doen om de handelscentra (gele bolletjes) te bereiken.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Bereikbaarheid Brussels economisch centrum

| Niet elke Brusselaar geraakt even snel in het economische hart van Brussel. Lichtgekleurde wijken doen gevoelig langer over hun routes met het openbaar vervoer.

Wanneer ook de overige openbaar vervoersmaatschappijen in kaart worden gebracht, daalt de gemiddelde reistijd lichtjes. Een reiziger die naast de MIVB ook gebruik maakt van De Lijn, de NMBS en de TEC doet gemiddeld 31 minuten over de verschillende routes. De geboekte winst is met één minuut dus zo goed als onbestaande. Wie het meeste waar voor zijn geld wil, koopt dus best gewoon een ticket voor de MIVB.

Voor personen die uit de minder bereikbare uithoeken van het Gewest komen, kan het dan weer wél nuttig zijn om alle vervoersopties te gebruiken. Hun reistijd daalt daardoor in sommige gevallen met meer dan 15 minuten.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Efficiëntiewinst alle vormen van openbaar vervoer

| Wie naast de MIVB ook gebruik maakt van de NMBS, De Lijn en de TEC kan in sommige gevallen wel wat reistijd besparen. Donker ingekleurde wijken boeken de grootste winsten, niet toevallig ook de slechtst bereikbare plekken met de MIVB.

Kwart langer onderweg door file

Lebrun vermoedt dat de slechte bereikbaarheid van bepaalde wijken vooral te wijten is aan de bovengrondse verkeerssituatie. Niet elke Brusselaars heeft (vlotte) toegang tot het metronet, zij moeten zich wat openbaar vervoer betreft wenden tot tram of bus, die aanzienlijke vertragingen oplopen door het verkeer. Wie daarentegen dichtbij een metrohalte woont, kan eenvoudig files omzeilen.

Gemiddeld verliezen pendelaars 8 minuten op hun route als gevolg van verkeersdrukte. Elke route duurt zo ongeveer een kwart langer dan haalbaar zou zijn zonder vertragingen.

Het volledige artikel van Lebrun wordt maandag gepubliceerd op de website van Brussels Studies, een drietalig wetenschappelijk tijdschrift dat zich toelegt op Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, MIVB, openbaar vervoer, De Lijn, NMBS

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni