Plannen voor nachttrein tussen Brussel en Berlijn vanaf eind 2023

© Shutterstock
Updated: 08-12-2020 - 16:43

Spoorwegmaatschappijen uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland slaan de handen in elkaar om de nachttrein verder uit te bouwen in Europa. In hun plannen staat onder meer een nachttrein Brussel-Berlijn, die vanaf december 2023 zou moeten rijden.

De spoorwegmaatschappijen Deutsche Bahn, SNCF, ÖBB en SBB ondertekenden dinsdag een intentieverklaring om het nachttreinnet te ontwikkelen. Dat werd vorige week al aangekondigd, maar nu zijn er dus ook concrete plannen aangekondigd.

De eerste bijkomende verbindingen zouden eind 2021 het licht moeten zien. Vanaf dan zouden er nachttreinen moeten rijden tussen Zürich en Amsterdam, en tussen Wenen en Parijs. In december 2022 zou daar dan de lijn Zürich-Rome moeten bijkomen. Nog een jaar later zouden Berlijn-Brussel en Berlijn-Parijs moeten volgen, en eind 2024 Zürich-Barcelona.

Klimaatdoelstellingen

België heeft momenteel één nachttreinverbinding, Brussel-Wenen, die wordt uitgevoerd door de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB. De verbinding is wegens het coronavirus voorlopig wel opgeschort, er is nog geen heropstartdatum. De spoorwegmaatschappijen zeggen onder meer dat nachttreinen kunnen helpen om de CO2-uitstoot te verminderen en de klimaatdoelstellingen te halen.

Het collectief Back On Track Belgium, dat ijvert voor meer nachttreinverbindingen vanuit Brussel naar de rest van Europa, is verheugd met de aankondiging van de nieuwe verbinding met Berlijn. "We zijn blij, want vergeet niet dat we hier nu al een jaar om vragen, door middel van petities, flyers en politieke druk", zegt Alexander Gomme van Back On Track.

Toch is Back On Track teleurgesteld over het geheel van de intentieverklaring. "We hadden hoge verwachtingen van deze persconferentie, die een echte samenwerking tussen al deze landen en dus zeer belangrijke vooruitgang voorspelde", zegt Gomme. "Uiteindelijk was er niet veel. Niets over het nieuwe rollend materieel, niets over een gemeenschappelijk ticketsysteem en niets over andere belangrijke lijnen waar we op wachten, zoals een terugkeer van de nachttrein van Brussel naar Warschau en Praag."

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS was niet bij de ondertekening van de intentieverklaring betrokken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?