Recordcijfer verkeersgewonden in Brussel door succes steps en fietsen

JB
© BRUZZ
08/08/2023

In 2022 raakten zo’n 4800 mensen gewond bij een verkeersongeval in Brussel, het hoogste cijfer van de voorbije tien jaar. Vooral fiets- en stepongevallen gaan crescendo, voor automobilisten en voetgangers gaat de verkeerssituatie erop vooruit. Dat blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit.

Met 4800 verkeersgewonden scheert 2022 hoge toppen in de Brusselse verkeersstatistieken van de afgelopen jaren. Vergeleken met het laatste precovidjaar 2019 gaat het om een stijging met 5 procent (4555 gewonden), ten opzichte van 2021 bedraagt de toename bijna 20 procent (4063 gewonden). Maar: door de gezondheidsmaatregelen draaide het verkeer toen wel op een lager pitje.

Zone 30

Het positieve nieuws: het aantal voetgangers dat gewond raakte in het Brussels verkeer daalt. Het ging vorig jaar om 913 gewonde voetgangers, tegenover 1064 in 2019. De jaren voordien schommelde dat cijfer steeds rond 1100 gewonden. Volgens Brussel Mobiliteit zit de brede invoering van de zone 30 daar mogelijk voor iets tussen.

Ook voor auto-inzittenden is er goed nieuws. Met 1115 gewonden in auto’s in 2022 – het laagste cijfer van de afgelopen tien jaar – doet Brussel het een pak beter dan bijvoorbeeld de 1844 gewonden in 2012.

Tegelijkertijd zijn het nog steeds vooral autobestuurders die ongevallen veroorzaken. "Hoewel de veiligheid van de auto-inzittenden dus sterk verbeterd is – een beoogd en verwacht gevolg van Stad 30 - zijn zij echter nog steeds de belangrijkste tegenstander bij ongevallen in het gewest."

"Het risico op ongevallen daalt en is zelfs nog nooit zo laag geweest"

Brussel Mobiliteit

Toename fietsgebruik en -ongevallen

Bij fietsers valt dan weer een groei van het aantal letsels te betreuren: 1086, een recordcijfer. Het aantal verwondingen bij fietsers bleef de voorbije jaren stijgen, ook tijdens de coronaperiode. Van 905 (2019), over 987 (2020), tot 992 (2021) en nu dus 1086 (2022).

"Fietsers blijven sinds 2010 gestaag jaar na jaar in de statistieken stijgen – zelfs doorheen de covidcrisis – met na twaalf jaar een groei van bijna 170 procent. Dit is indrukwekkend, maar de stijging van het werkelijke fietsgebruik is nog hoger, met volgens de tellingen van Provélo een stijging van meer dan 300 procent sinds 2010", verklaart Brussel Mobiliteit de stijging van het aantal fietsers met verwondingen. "De covidcrisis was hier een echte accelerator."

Dat het aantal fietsongevallen trager stijgt dan het fietsgebruik toont volgens het agentschap aan dat het relatieve risico op een ongeval daalt, maar hoe dan ook is er nog werk aan de winkel.

"Het risico op ongevallen daalt en is zelfs nog nooit zo laag geweest, maar deze trend moet zich voortzetten met het oog op de doelstelling van nul doden en ernstig gewonden. De inzet blijft hoog gezien de meer dan 1000 gewonde fietsers per jaar."

Spectaculaire stijging (deel)steps

Eenzelfde verhaal voor gebruikers van (deel)steps, al is de stijging van het verkeersgewonden er (logischerwijs) een pak spectaculairder: in 2019, het eerste jaar waarin steps in de statistieken opdoken, ging het om 132 gewonden. Intussen bedraagt dat cijfer 688, na een stijging naar 147 in 2020 en 411 in 2021.

Toch zijn er ook in het geval van steps rooskleurige signalen. Zo zouden de recent ingevoerde maatregelen in Brussel, zoals de beperking van snelheid in voetgangerszones en de minimumleeftijd van zestien jaar, al in de laatste zes maanden van afgelopen jaar hun vruchten hebben afgeworpen.

"Het is echter nog te vroeg om definitieve conclusies te formuleren en zeker om voorspellingen naar te toekomst te maken. De eerste sensibilisatiecampagne voor gebruikers van steps is in maart van dit jaar van start gegaan. De tijd zal leren of dit effect heeft gehad op het gebruikersgedrag en de ongevallencijfers."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni