Sint-Pieters-Woluwe verzet zich tegen schrappen rijstroken voor fietspad op Tervurenlaan

Het huidige fietspad aan de Tervurenlaan vlakbij het Vierarmenkruispunt

Samen met het Brussels Gewest wil De Werkvennootschap in augustus van start gaan met een testfase op de Tervurenlaan. Vanaf het Vierarmenkruispunt zouden twee van de vier rijstroken voor auto’s geschrapt worden voor een fietspad. De gemeente Sint-Pieters-Woluwe verzet zich tegen de plannen. “Vlaanderen wil de Brusselaars isoleren.”

De testfase op de Tervurenlaan kadert in de werken aan de Ring. Een verbreding waarbij doorgaand van lokaal verkeer gescheiden wordt, ligt naast enkele andere opties op tafel. Daarnaast zullen verschillende knooppunten, waaronder het Leonardkruispunt, heringericht zullen worden. Ook de fietsinfrastructuur wordt in het kader van die werken aangepakt. “Over het Vierarmenkruispunt willen we eigenlijk een fietsbrug bouwen”, vertelt Marijn Struyf, de woordvoerder van De Werkvennootschap, het Vlaamse vehikel dat instaat voor grote mobiliteitswerken. Maar de fietsinfrastructuur aan de Brusselse kant van het Vierarmenkruispunt op de grens met Tervuren volstaat momenteel niet, klinkt het.

Met de steun van het Brussels Gewest wil De Werkvennootschap daarom in augustus van start gaan met een testfase op de Tervurenlaan, een belangrijke fietsader die via Sint-Pieters-Woluwe tot het Jubelpark loopt. Aan de kant van het Vierarmenkruispunt zouden de twee zuidelijke rijstroken afgesloten worden voor autoverkeer, om plaats te maken voor een tweerichtingsfietspad. De twee noordelijke rijstroken zouden behouden worden voor gemotoriseerd verkeer.

“Het zou dom zijn om een fietsbrug te bouwen, als die aan de Brusselse kant niet aansluit op aangepaste fietsinfrastructuur”, aldus Struyf. “De bedoeling is om een deel van de laan vrij te stellen en te ontharden, om het als kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur in te zetten. Daarin steunt Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt ons ook in.”

'Testfase is onderbouwd'

De Tervurenlaan is een gewestweg en burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe Benoit Cerexhe (CDH) is niet te spreken over de plannen voor de testfase. “Dit zal een enorme toename van het sluipverkeer in onze wijken veroorzaken, want met de apps die vandaag bestaan, worden autobestuurders door zijstraten gestuurd”, zegt Cerexhe in La Libre Belgique.

Cerexhe BRUZZ ACTUA 1634

Volgens de burgemeester past de testfase in een Vlaamse, anti-Brusselse strategie. “Leg me anders eens uit waarom Vlaanderen de Ring wil verbreden en de toegangswegen tot Brussel verkleinen? Dit past zeker in een strategie van de Vlaamse regering om de Brusselaars te isoleren.”, meent Cerexhe. Volgens hem is de Brusselse regering “naïef” en “trapt ze in een val.”

De Werkvennootschap nuanceert de kritiek van burgemeester Cerexhe, die zich al vaker verzet heeft tegen de Brusselse fietsplannen voor de Tervurenlaan. In de eerste tweehonderd meter van de Tervurenlaan aan het Vierarmenkruispunt zou de testopstelling wel nog vier rijstroken tellen. “We weten dankzij tellingen dat die vier rijstroken aan het Vierarmenkruispunt zelf nodig zijn als buffercapaciteit door het trager verkeer. Na die tweehonderd meter zou een rijstrook in beide richtingen volstaan voor het verkeer. Die ingreep zou niet voor meer sluipverkeer mogen zorgen”, legt Struyf uit. “Het is niet alsof deze testopstelling er zomaar komt en we geen andere opties bestudeerd hebben”, vult Van den Brandts woordvoerder Pieterjan Desmet aan. “Deze testopstelling is onderbouwd door cijfermateriaal.”

Tervurenlaan
© Google
| De twee zuidelijke rijstroken maken in de testfase plaats voor een fietspad

Overleg

Bovendien is er nog geen definitieve planning voor de testfase. “We willen ons niet vastpinnen aan de termijn van augustus tot oktober. Er zijn mensen die zich afvragen of je dat in augustus moet doen, in een periode wanneer er minder verkeer is door corona”, klinkt het nog bij De Werkvennootschap. “Het kan ook nog begin volgend jaar, als het verkeer genormaliseerd is. Maar het idee is er en er komt een testfase.”

Eerst zullen De Werkvennootschap en minister Van den Brandt het college van Sint-Pieters-Woluwe nog moeten overtuigen. “Een lokaal draagvlak is belangrijk”, aldus Struyf nog. “Er komt overleg en we gaan luisteren naar de bezwaren”, zegt Pieterjan Desmet. “Maar dit betekent niet dat dit project on hold wordt gezet. We gaan hen proberen te overtuigen aan de hand van goed cijfermateriaal.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?