Lime step 5 BRUZZ ACTUA 1646

| Stepongevallen: vaak 's nachts met een glas op

Slachtoffers stepongevallen hebben vaak glas op

Kris Hendrickx
© BRUZZ
16/10/2019

Ruim de helft van de ongevallen met elektrische steps vindt na 20 uur plaats. En wie ’s avonds een ongeval heeft met een step, heeft meestal een glas op. Dat blijkt uit een studie van het Sint-Pietersziekenhuis. “Eigenlijk zou je een alcoholtest moeten integreren in die voertuigen.”

Het Sint-Pietersziekenhuis houdt sinds april nauwgezet gegevens bij over ongevallen met elektrische steps. De informatie maakt deel uit van een studie die tot volgend jaar loopt. Het hoofd chirurgie van de spoeddienst, dr. Pierre Youatou Towo, telde tot de zomer 40 stepongevallen per maand in Sint-Pieters, een aantal dat sinds september afnam tot 30.

De tussentijdse resultaten van de studie, die we opvroegen, werpen een nieuw licht op het fenomeen van de ongevallen met elektrische steps. Zo blijken slechts 45 procent van de stepongevallen plaats te vinden tussen 8 uur en 20 uur en 55 procent na 20 uur ’s avonds.

Wie een stepongeval heeft, blijkt bovendien vaak onder invloed van alcohol. Liefst 35 procent van de slachtoffers die zich bij Sint-Pieters meldde, antwoordde ‘ja’ op de vraag ‘Hebt u gedronken?’

'Mensen laten bewust de auto of fiets staan als ze iets gaan drinken, maar kiezen dan voor een vervoersmiddel dat een pak gevaarlijker is.'

Pierre Youatou Towo, hoofd chirurgie spoed Sint-Pieters

“Maar nagenoeg al die patiënten met een glas op zijn mensen die een ongeval hadden na 18 uur,” legt het de chirurg uit. “Dat betekent dat het overgrote deel van de stepongevallen ’s avonds gebeurt met mensen die gedronken hebben.”

Youatou Towo vindt dat gebruikers van elektrische steps de gevaren van het voertuig zwaar onderschatten. “Mensen gaan uit en denken ‘Ik neem de auto, de motor of de fiets niet, want ik ga iets drinken’. Maar om terug te keren kiezen ze dan uitgerekend een elektrische step, een voertuig dat juist een pak gevaarlijker is.”

De cijfers zijn zo sprekend dat Youatou Towo steps liefst verboden ziet voor gebruikers met een glas op. “In een ideale wereld zouden steppers eerst een alcoholtest moeten afleggen voor ze vertrekken, zoals dat nu al bij sommige auto’s kan. Al zal dat wel niet voor morgen zijn.”

Te snel

De arts wijst erop dat het effect van de alcohol bovenop de factor duisternis komt. Oneffenheden die overdag nog zichtbaar zijn, zijn dat ’s avonds veel minder. “Als je dan met kleine wieltjes aan 25 kilometer per uur rijdt, is een ongeval snel gebeurd.”

De snelheid van de voertuigen noemt de arts dan ook problematisch. “Een maximum van 20 kilometer per uur zou moeten volstaan.”

De cijfers tonen verder dat ruim 90 procent van de ongevallen plaats vond zonder dat er een andere weggebruiker bij betrokken was. Dat resultaat ligt in de lijn van Amerikaanse studies over het onderwerp.

Hoofdverwondingen

Het Sint-Pietersziekenhuis keek ook naar het soort letsels dat door stepongevallen wordt veroorzaakt. Liefst 36 procent van de steppers raakte (soms licht-) gewond aan het hoofd en bij 10 procent van de slachtoffers was er sprake van een schedeltrauma.

“De cijfers tonen aan hoe belangrijk een helm wel is op een elektrische step,” vertelt Youatou Towo. “Erg weinig stepchauffeurs blijken er een te dragen, nog geen 2 procent bij onze steppatiënten. Een verplichte helm zou geen luxe zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , elektrische step , stepongevallen , verkeersveiligheid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni