Touring: 'Verkeersstromen op nieuw Schumanplein eerst testen'

© bruzz

“Het nieuwe Schumanplein zal een hele verbetering zijn, maar de verkeersdoorstroming moet eerst getest worden.” Dat zegt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring. Zo’n testfase komt er niet.

Een voetgangersplein in plaats van een drukke rotonde: zo moet het Schumanplein er in de toekomst uitzien. “Een hele verbetering voor de leefbaarheid en het esthetisch uitzicht", zegt Smagghe. "Want het plein ziet er nu niet uit."

Maar in de plannen worden ook rijstroken geschrapt. Op het Schumanplein zelf gaat men van drie naar één. Omdat auto’s nu al naar één rijstrook moeten om de Westraat op te rijden, vermoedt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (one.brussels) "dat het verkeer wellicht vlotter zal doorstromen dan vandaag."

Eerst zien

Maar Smagghe is voorzichtig. “Ik kan dat argument niet zomaar aanvaarden. Meten is weten, dus de verkeersdoorstroming moet eerst getest worden. Dat kan in een voorlopige opstelling, met betonblokken en wegmarkeringen.”

Smagghe is immers beducht voor een scenario waarin de problemen stroomopwaarts verplaatsen, naar de Kortenbergstraat. Waardoor de files misschien nog gaan toenemen.

Geen test

Maar zo’n testfase komt er niet, zegt de woordvoerder van Smet. “Wel zal alles gefaseerd gebeuren. Eerst werken we aan de kruispunten met de Renaissancelaan en de Blijde Inkomstlaan (stroomopwaarts, red.), om die te optimaliseren. En de instroom vanaf de E40 aan Reyers wordt hoe dan ook al beperkt in het kader van Good Move, het gewestelijk mobiliteitsplan.

De werken moeten in de tweede helft van 2020 van start gaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?