© Younes Haidar / BRUZZ | Zelfstandige taxi- en Uber-chauffeurs moeten vaak zware leningen terugbetalen om hun luxewagen te financieren.

Uber vraagt zo snel mogelijk een modernisering van de Brusselse taxisector

© Belga
03/03/2021

De verrassing was maandag compleet bij Uber toen ze hoorden dat de Brusselse regering het verbiedt dat hun limousinechauffeurs nog een smartphone gebruiken. De Belgische tak van het Amerikaanse bedrijf is het volledig oneens met die beslissing. Uber vraagt om het oordeel van het Grondwettelijk Hof over Uber en de taxisector af te wachten.

De huidige regelgeving uit 1995 stelt dat verhuurders van auto's met chauffeur, waarvan Uber gebruikt maakt, niet mogen werken met bestellingen via geolocalisatie op een smartphone. Bovendien moet een contract minstens drie uur op voorhand gesloten worden. Concreet betekent dit dat chauffeurs van Uber niet langer bestellingen voor ritten mogen aanvaarden met hun smartphone. Sinds maandag is er door bevoegd Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) opnieuw overgegaan tot een strike toepassing van die regel.

Uber pleit nu dat een grondige hervorming en vooral modernisering absoluut noodzakelijk is om vooruit te gaan in de kwestie. "De hervorming was ingeschering in het akkoord van de Brusselse regering in 2014, maar ondanks meerdere pogingen van toenmalig Mobiliteitsminister Pascal Smet (one.brussels) is dat niet gelukt", bertreurt Laurent Slits, CEO van Uber België.

In het Brusselse regeerakkoord van 2019 is de hervorming van de taxisector opnieuw opgenomen, maar "twee jaar later hebben we nog geen vooruitgang gezien en veranderen ze plots de spelregels", aldus Slits.

Uber België dringt er bij de Brusselse regering op aan dat er snel overleg komt met de 2.000 getroffen chauffeurs, "want hun job hangt er van af".

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni