Januari 2020: in het centrum van Brussel geldt een algemene 'Zone 30.'

Ukkel vraagt 19 uitzonderingen op zone 30

EDB
© BRUZZ
17/04/2020

Ukkel heeft een lijst met negentien assen opgesteld waar de gemeente de maximale snelheid toch op 50 kilometer per uur wil behouden, ook eenmaal de zone 30 in heel Brussel geïmplementeerd is. “Op meer dan 350 wegen is dat geen groot aantal. De zone 30 zal in Ukkel sterk voelbaar zijn.”

Op donderdag keurde de Brusselse regering het besluit goed om vanaf 1 januari 2021 op het hele grondgebied van het gewest een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op te leggen. Tot 30 april mogen gemeenten voorstellen indienen om uitzonderingen op die zone 30 aan te vragen. Die voorstellen gebeuren op basis van een kaart die het Gewest uittekende.

“Wij hebben inderdaad een lijst met negentien mogelijke uitzonderingen samengesteld,” vertelt Ukkels schepen van Mobiliteit Thibaud Wyngaard (Ecolo) aan BRUZZ. “Maar je moet weten dat Ukkel meer dan 350 wegen telt. Bovendien hebben die negentien uitzonderingen niet steeds betrekking op een volledige weg, soms zelfs maar op een heel klein deeltje.”

"De zone 30 zal sterk voelbaar zijn in onze gemeente, en dat is een goede zaak."

Ukkels schepen van Mobiliteit Thibaud Wyngaard (Ecolo)

Thibaud Wyngaard, lijsttrekker Ecolo-Groen in Ukkel

“De uitzonderingen die we hebben aangevraagd, werden gebaseerd op verschillende criteria, zoals de functie van de wegen in het Good Move-plan, of er al dan niet bussen van de MIVB door moeten en het profiel van de straat. Het is het resultaat van een samenwerking van onze cel Mobiliteit en de politie,” aldus Wyngaard.

De straten waar de gemeente liefst een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur zou zien, zijn de Albertlaan, een deel van de Alsembergsesteenweg, de Brugmannlaan, de Gulden Kasteelstraat, De Frélaan, een deel van de Dolezlaan, een heel klein deel van de Engelandstraat, de Godshuizenlaan, een deel van de Jean en Pierre Carsoellaan, een deel van de Terhulpensesteenweg, de Lorrainedreef, een deel van de Messidorlaan, de Prins van Oranjelaan, de Sint-Hubertusdreef, een deel van de Stallestraat, de Van Beverlaan, een deel van de Waterloosesteenweg, de Winston Churchillaan en de Wolvendaellaan.

Criteria

Volgens de schepen zal de zone 30 sterk voelbaar zijn in zijn gemeente, en is dat ook een goede zaak. “Wegen als de Sint-Jobsesteenweg, de Dieweg of de Heldensquare zullen met ons voorstel allemaal tot de zone 30 behoren. Dat is zeer positief voor de verkeersveiligheid en de levenskwaliteit in onze wijken.”

“Het is natuurlijk een voorstel, en nu moeten we afwachten wat het Gewest ervan denkt,” aldus Wyngaard. “Het Gewest heeft in deze het laatste woord.”

"Wegen die in de buurt van zwarte verkeerspunten liggen, komen niet in aanmerking als uitzondering op de zone 30."

Pieterjan Desmet, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen)

Volgens Pieterjan Desmet, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) zal het Gewest samen met de gemeenten bekijken welke wegen een hogere snelheidslimiet kunnen krijgen.

“Er zijn een aantal criteria waaraan wegen moeten voldoen om een snelheid van 50 kilometer per uur toe te mogen laten. Zo moet er een afgescheiden fietspad zijn, moeten er voldoende brede voetpaden zijn en zijn er beveiligde oversteekplaatsen nodig. Wegen die in de buurt van zwarte verkeerspunten liggen, komen niet in aanmerking. Voor wegen met scholen of buurtwinkels raden we ook de zone 30 aan.”

“We bekijken de voorstellen holistisch, voor heel Brussel, met als doel de verkeersveiligheid te verhogen,” aldus Desmet. “De bedoeling is om met de suggesties en via overleg tot een compromis te komen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Ukkel, Mobiliteit, zone 30, Thibaud Wyngaard , Elke Van den Brandt, pieterjan desmet, Good Move-plan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni