De perrons van het treinstation van Jette
© Belgaimage | De perrons van het treinstation van Jette.

Vakbonden kondigen dubbele 48-urenstaking op het spoor aan

26/10/2023
Updated: 26/10/2023 11.34u

De vakbonden bij de Belgische spoorwegen hebben een stakingsaanzegging ingediend voor in totaal 96 uur. Het gaat om twee 48 urenstakingen in november en december, zo melden ACOD Spoor, ACV Transcom en VSOA in een persbericht.

"Spoorvakbonden kondigen 96 urenstaking aan", dixit de spoorbonden. Zo willen ze, uit onvrede over het verloop van de onderhandelingen over interne reorganisaties, het werk neerleggen van dinsdag 7 november 22 uur 's avonds tot donderdag 9 november 22 uur. Zowat een maand later moet een tweede staking volgen, van de avond van dinsdag 5 december tot donderdag 7 december 22 uur.

Reorganisatie

De bonden stellen dat ze de voorbije weken geconfronteerd werden met eenzijdige beslissingen in het kader van interne reorganisaties bij de Belgische spoorwegen. Daarbij werden volgens hen "elementaire principes van het sociaal overleg niet gerespecteerd", dixit ACOD Spoor, ACV Transcom en ACLVB.

Een laatste verzoeningsvergadering afgelopen dinsdag leverde geen vergelijk op. De bonden nemen onder meer de plannen van de directie om de opstarttijd van de treinbegeleiders in te korten niet. "Tweemaal een 48 urenstaking is zeer ongebruikelijk, maar het ongenoegen op de werkvloer is dan ook nog nooit zo groot geweest", zegt Günther Blauwens, Vlaams voorzitter ACOD Spoor in het persbericht. "De heersende personeelstekorten verhogen de werkdruk. Het personeel wordt elke dag geconfronteerd met falende werktools en een onwerkbare spoorwegstructuur. Er is meer dan ooit nood aan stabiliteit bij het spoor."

Personeelsafbouw in de stations

Volgens Koen De Mey, Vlaams voorzitter ACV Transcom, loopt de sociale dialoog al langer mank. "Het dossier van de opstarttijd van de treinbegeleiders was de druppel", verduidelijkt hij. Het gaat om een halvering van de opstarttijd tot 10 minuten. Maar die personeelscategorie "moest al enorm veel slikken" en "staat tussen reizigers en directie", klinkt het. Bij hen komen klachten van reizigers toe. Hij wijst daarbij op een hoger absenteïsme bij de treinbegeleiders en het aantal treinbegeleiders die de spoorwegen verlaten.

Voorts spelen nog andere dossiers, bijvoorbeeld "minder personeel in de stations". De stakingsaanzegging voor 96 uur werd woensdag ingediend, aldus De Mey. Vrijdag is nog een verzoeningsvergadering gepland, maar hij vreest dat de directie bij haar standpunt zal blijven, en dan zou het bijgevolg effectief tot een staking komen.

Ook Günther Blauwens van ACOD heeft gezien het overleg van de voorbije weken weinig vertrouwen dat er morgen nog iets uit de bus zou komen. "Het is bijzonder jammer. Als ze nu nog niet beseffen dat er een probleem is", reageert hij. De voorbije weken en maanden hebben de bonden "duidelijk gemaakt dat er iets serieus mis gaat bij het spoor". De opstarttijd was de "druppel". Blauwens haalt eveneens een personeelsafbouw in de stations aan. De komende twee jaar zou het om zowat 250 mensen minder gaan in de stations. Hij wijst daarbij op een impact op de stiptheid en de dienstverlening naar de reizigers toe.

HR-Rail bevestigt dat het gemeenschappelijk vakbondsfront een aanzegging ingediend heeft om tweemaal 48 uur het werk neer te leggen. "Wij betreuren dat uiteraard. Morgenvroeg vindt er nog een ultiem overleg plaats", laat de woordvoerder van de juridische werkgever van het spoorpersoneel weten. HR-Rail onthoudt zich van verdere commentaar en "wil het overleg nog alle kansen geven".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, spoorstaking

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie