| Guy Vanhengel.

Vanhengel wil verkeerstaks omvormen

Steven Van Garsse
© BRUZZ
20/12/2017

Minister Guy Vanhengel (Open VLD) wil de belasting op de inverkeerstelling (BIV) afschaffen en de jaarlijkse verkeersbelasting voor diesels verhogen. Vooral de bezitters van auto’s in de hogere prijsklasse zullen van de maatregel profiteren.

Brussels minister van Fiscaliteit Guy Vanhengel heeft eerder deze legislatuur de woonfiscaliteit grondig hervormd en een minitaxshift doorgevoerd van arbeid naar vastgoed. Hij zet nu zijn tanden in de verkeersfiscaliteit. Die wil hij vergroenen.

Vanhengel stelt voor om de belasting op de inverkeerstelling (BIV) af te schaffen. Dat is het bedrag dat autobezitters betalen om een nieuwe of tweedehandsauto in het verkeer te brengen. Om de operatie voor het Brussels Gewest budgetneutraal te houden, verhoogt Vanhengel de jaarlijkse verkeersbelasting, maar alleen voor diesels.

De minister had gehoopt de maatregel al te kunnen doorvoeren samen met de invoering van de lage-emissiezone, maar hij kreeg zijn voorstel niet door de regering. Een taskforce van experten buigt er zich nu over.

Omdat de jaarlijkse verkeersbelasting alleen voor diesels de hoogte zou in gaan, en de BIV wordt afgeschaft, verwacht Vanhengel dat de Brusselaars vooral benzinewagens zullen kopen.

Omdat de jaarlijkse verkeersbelasting alleen voor diesels de hoogte zou in gaan, en de BIV wordt afgeschaft, verwacht Vanhengel dat de Brusselaars vooral benzinewagens zullen kopen. Zo zou op vrij korte termijn het Brussels wagenpark van diesels moeten verkleinen, waardoor ook de uitstoot van fijn stof zal dalen.

Dat betekent wel dat de andere uitstoot, zoals CO2, of andere criteria, zoals de E-norm, niet in rekening worden genomen voor de vergroening van de verkeersfiscaliteit. In Vlaanderen wordt daar wél rekening mee gehouden. Vraag is dus of deze taxshift wel zo groen is als hij eruitziet.

Als het voorstel van Vanhengel het haalt, zal de automobielsector er alleszins wel bij varen, want de maatregel zet aan tot de aankoop van een nieuwe wagen.

De afschaffing van de BIV is zeker goed nieuws voor de liefhebber van luxewagens. Die betalen vandaag tot bijna 5.000 euro aan BIV bij de aankoop van een nieuwe wagen. In de wetenschap dat sommigen van hen elke drie jaar van auto wisselen, is het plan van Vanhengel voor hen mooi meegenomen.

De taskforce wil in maart de taxshift kunnen voorstellen aan de regering.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Milieu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni