De Brusselse Grote Ring met afrit 7 aan parking C en afrit 8 in Wemmel

| De Brusselse Grote Ring met afrit 7 aan parking C en afrit 8 in Wemmel.

Vlaanderen en Brussel zoeken samen oplossing voor mobiliteitsknoop Heizel

HUB
© BRUZZ
16/03/2021

Tegen de zomer moet een gezamenlijke studie van Vlaanderen en Brussel over de mobiliteitsknoop rond de Heizelvlakte klaar zijn. De studie is ingebed in het grote project van de herinrichting van de Ring.

Vlaanderen en Brussel bakkeleien al jaren over de verbreding van de Ring, een dossier dat intussen omgedoopt werd tot de ‘herinrichting’ van de Ring, die overigens voor het grootste deel op Vlaams grondgebied ligt.

Vlaanderen wil enkele belangrijke ingrepen doorvoeren om de doorstroming van het verkeer vlotter te maken. Zo is De Werkvennootschap, het Vlaamse vehikel dat het dossier Ring en andere complexe mobiliteitsprojecten beheert, tot de slotsom gekomen dat de op- en afritten 8 aan Wemmel geschrapt moeten worden. Ze liggen namelijk te dicht bij afrit 7 (Parking C) en 9 (Jette). “Dat geeft te veel weefbewegingen en is dus gevaarlijk,” zegt woordvoerder Marijn Struyf. Het is de bedoeling om dan wel de afritten 7 en 9 te verbeteren en volwaardig te maken.

De gemeente Wemmel juicht de sluiting van afrit 8 toe aangezien de gemeente kampt met sluipverkeer van automobilisten uit Meise, Merchtem en Grimbergen op weg naar de Ring.

"Iets als de herinrichting van de Ring willen we toch graag met het akkoord van Brussel doen"

De Werkvennootschap

Jette daarentegen was in het verleden altijd gekant tegen de schrapping van afrit 8 omdat hierdoor de verkeersdrukte aan de op- en afrit 9 zou toenemen. Ook het Brussels gewest verzette zich tegen het plan, uit vrees dat andere invalswegen zouden dichtslibben.

Op zich zou Vlaanderen zelf kunnen beslissen aangezien de op- en afritten 8 volledig op Vlaams grondgebied liggen. “Maar iets als de herinrichting van de Ring willen we toch graag met het akkoord van Brussel doen,” zegt Struyf.

Politiek akkoord

Maar een politiek akkoord tussen Brussel en Vlaanderen is er nog altijd niet. Om uit de impasse te geraken ging Vlaanderen akkoord om samen met Brussel een oplossing te zoeken voor een andere heikele kwestie in die buurt, namelijk de ontsluiting van de Heizel. Een vlotte bereikbaarheid van de Heizel is nodig om het – nog steeds niet vergunde - megashoppingcentrum Neo mogelijk te maken.

De zoektocht naar een mobiliteitsoplossing voor de Heizel wordt volgens Struyf mee ingebed in het project van de herinrichting van de Ring. “Het is een mobiliteitsstudie, gecopiloteerd door Vlaanderen en Brussel, waarbij ook de gemeenten Wemmel, Grimbergen, Jette en stad Brussel bij betrokken zijn. Bedoeling is om tot een breed gedragen oplossing te komen.”

In de Heizelstudie worden momenteel verschillende alternatieven onderzocht. Zoals bijvoorbeeld een toegangsweg vanaf de A12 via de Trade Mart naar de Heizel, maar ook de eerder door Vlaanderen verworpen optie om een verbinding te maken vanaf de Heizelpaleizen, onder de Romeinsesteenweg door, naar Parking C en oprit 7, alsook de variante om op het eind van de Houba de Strooperlaan, nog voorbij het viaduct, een weg te maken richting op- en afrit 7.

Wemmels grondgebied

Die laatste optie wordt alvast verworpen door de gemeente Wemmel. “Dan hebben we, na de schrapping van afrit 8, nog steeds sluipverkeer,” zegt de Wemmelse burgemeester Walter Vansteenkiste (LB), die benadrukt dat die nieuwe weg op Wemmels grondgebied zou komen te liggen. “Die oplossing komt Brussel misschien goed uit voor de ontwikkeling van Neo, maar ons totaal niet. Wij gaan onze mobiliteit niet afstemmen op hun noden.”

“Die oplossing komt Brussel misschien goed uit voor de ontwikkeling van Neo, maar ons totaal niet"

Burgemeester van Wemmel Walter Vansteenkiste

Wemmel is vast van plan om van de De Limburg Stirumlaan, de straat die nu naar de Ring leidt, opnieuw een statige woonlaan te maken. De schrapping van op- en afrit 8 moet daarbij helpen, maar de gemeente wil zelfs nog verder gaan en indien nodig van de De Limburg Stirumlaan een eenrichtingsstraat maken (alleen richting Wemmel) of de laan op de brug afsluiten voor het autoverkeer. Daarover loopt nu een bevraging bij de Wemmelaars.

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil geen commentaar geven omdat er over het hele dossier van de herinrichting van de Ring nog geen politiek akkoord is. Ook de Jetse schepen van Mobiliteit Nathalie De Swaef (Groen) wenst zich momenteel niet uit te spreken over de kwestie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni