Protest tegen de sluiting van het bos voor autoverkeer.

Voorstanders heropening Ter Kamerenbos: ‘In de steek gelaten door Ukkel’

Kris Hendrickx
© BRUZZ
08/12/2020

Het akkoord over een nieuwe testfase voor het Ter Kamerenbos is niet naar de zin van de burgers en handelaars die ijveren voor een heropening van de autowegen in het bos. “We voelen ons in de steek gelaten door de gemeente Ukkel.”

Maandag bleek dat vier gemeenten (Brussel-Stad, Ukkel, Elsene en Watermaal-Bosvoorde) een akkoord bereikten over hoe de verkeerscirculatie in het Ter Kamerenbos er vanaf 14 december zal uitzien. Behalve de Dianalaan, die vandaag al in twee richtingen autoverkeer heeft, wordt ook een deel van de zogenaamde zuidlus geopend: tussen de Lorrainedreef en de Braziliëlaan. De nieuwe testfase zal minstens zes maanden duren en laat uiteindelijk nog een erg groot deel van het bos zonder autoverkeer (zie kaartje onder de tekst).

Het akkoord kwam er na een juridische strijd tussen de Stad, die zo weinig mogelijk auto’s in het bos wil enerzijds, en de gemeente Ukkel, lokale handelaars en bewoners anderzijds. Die laatsten vonden dat een grotendeels afgesloten bos voor te veel verkeersproblemen zorgde.

"Dit is een politiek akkoord tussen gemeenten, wij hadden zelf niets in de pap te brokken."

Hélène Landré, woordvoerster 'Tegen sluiting Ter Kamerenbos'

De burgers die zich enkele maanden geleden aansloten bij de jurische klacht van Ukkel, zijn teleurgesteld en boos. “Dit is een politiek akkoord tussen gemeenten, maar wij hadden zelf niets in de pap te brokken,” vertelt Hélène Landré. “We voelen ons echt in de steek gelaten door de gemeente Ukkel. Boris Dilliès wou gewoon de vrede bewaren in zijn meerderheid, waar ook Ecolo in zit.”

De actievoerders denken dat de ingreep op de zuidelijke lus maar weinig zoden aan de dijk zal brengen. Ze zien meer heil in een noord-zuidas door het bos, die parallel aan de Waterloosesteenweg de Louizalaan met de Lorrainedreef verbindt.

Of de actievoerders nu opnieuw naar de rechter stappen zonder de gemeente Ukkel is nog niet duidelijk. “We vragen om rond de tafel te gaan zitten en echt te mogen meedenken over een andere verkeersregeling, maar beseffen ook dat dat wellicht niet zomaar zal gebeuren”, zegt Landré. “We onderzoeken nu welke opties we hebben. Maar we willen het hier in elk geval niet bij laten."

"Op sociale media zul je altijd radicalen vinden."

Boris Dilliès (MR), burgemeester Ukkel

Boris Dilliès (MR), burgemeester van Ukkel

De Ukkelse burgemeester van zijn kant verdedigt het akkoord. “Dit is wat de kortgedingrechter heeft gevraagd, meer kunnen we dus ook niet eisen," zegt Boris Dilliès (MR). "We mogen ook niet vergeten dat de Stad eigenaar is van het bos.” Dilliès benadrukt verder dat de testfase deze keer begeleid wordt door een onafhankelijk studiebureau en dat de verschillende gemeenten ook in de jury zullen zitten die de testfase evalueert.

Dilliès beseft dat het akkoord niet enkel voorstanders heeft. “Op sociale media zul je altijd radicalen vinden. Maar ik baseer me op een unanieme motie in de gemeenteraad van Ukkel. Dàt is democratie, niet de commentaren op een Facebookgroep.”

ter kamerenbos plan

De nieuwe verkeerscirculatie vanaf 14 december.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Ukkel, Mobiliteit, Milieu, Ter Kamerenbos, Boris Dilliès

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni