'Woonerven in Jette zijn maat voor niets', vindt burgerbeweging

© Bart Dewaele
| Het Koningin Astridplein, AKA Spiegelplein, in Jette

Verschillende Brusselse gemeenten namen intussen kleine of vergaande stappen in het autoluw maken van hun straten ten voordele van voetgangers en fietsers. Ook in het centrum van Jette worden twee woonerven geïnstalleerd. Maar op die plaats vormen ze geen verbetering voor de zwakke weggebruikers, zegt collectief 1090/0.

In de Thomaesstraat en de Van Bortonnestraat wordt van de lockdown gebruik gemaakt om twee straten om te dopen tot woonerf. Schepen van Mobiliteit van Jette Nathalie De Swaef had er graag een definitief woonerf gezien, maar voorlopig blijft het bij een tijdelijke inlassing.

Collectief 1090/0, dat ijvert voor minder verkeersdoden in Jette, vindt de beslissing een zwaktebod. De voetpaden zijn er uitzonderlijk smal, en één van beide straten was al een fietsstraat. De Swaef geeft toe dat het een evidentie was om net in deze twee straten voorrang te geven aan de voetgangers.

'Heb de beslissing niet in de hand'

"Ik was graag ambitieuzer geweest in het aantal straten dat woonerf wordt, maar de beslissing van het college heb ik niet in de hand. Ik begrijp dus de teleurstelling van sommige mensen", zegt De Swaef. "Geloof mij, ik had een veel langer lijstje met suggesties voor het autovrij maken van onze gemeente. Dat sluit echter niet uit dat we deze zomer wel verder bekijken of er woonerven en fietsstraten kunnen bijkomen, maar voorlopig blijft het bij deze twee tijdelijke woonerven."

Het schepencollege beargumenteert dat woonerven visueel verwarrend zijn voor weggebruikers. Daardoor zouden wagens voetgangers kunnen bruuskeren, terwijl voetgangers niet begrijpen dat ze de volledige straat mogen gebruiken als wandelpad. "Volgens mij was dit dan juist de kans om om ervoor te zorgen dat het principe 'woonerf' beter begrepen en gevisualiseerd wordt", vindt De Swaef.

20 km/u

In Brussel-Stad werd inmiddels beslist om in de volledige vijfhoek een tijdelijk woonerf te installeren, wat impliceert dat voetangers en fietsers overal voorrang hebben. Voertuigen mogen maximaal 20 kilometer per uur rijden in zo'n zone. Ook in Anderlecht worden hele wijken in Kuregem tijdelijk woonerfzones, en ook Elsene, Koekelberg, Sint-Gillis en Schaarbeek deden reeds inspanningen.

Gisteren riepen verschillende Brusselse burgerbeweging op om in alle Brusselse gemeentes woonerven te installeren, wat volgens hen in het kader van het gewestelijke Good Move-plan zou passen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?