Ziegler wil experimenteren met zelfrijdende bestelwagens

© Udelv
| Een voorbeeld van een zelfrijdende bestelauto van het Amerikaanse bedrijf Udelv.

CEO Diane Govaerts kondigde eerder al aan dat ze met distributiebedrijf Ziegler inzet op XXL-cargofietsen om de laatste kilometer te overbruggen in de stad. Nu laat ze weten dat ze ook in zee gaat met een bedrijf dat zelfrijdende bestelwagens op de markt brengt.

Diane Govaerts (34), sinds 2018 CEO van Ziegler sprong tijdens de pandemie op de e-commercetrein en ging op de stadsdistributie focussen. Om de last mile te overbruggen denkt ze niet alleen aan bakfietsen, maar ook aan elektrische auto's. Zelfrijdende elektrische auto's zelfs. Bij Amerikaanse bedrijf Udelv, dat pioniert met elektrische autonome bestelwagens, heeft ze er tien besteld, zo schrijft De Tijd.

De bestelwagens rijden zonder chauffeur, zijn volledig elektrisch en worden vanop afstand opgevolgd. De laadruimte van een Udelv is opgedeeld in compartimenten. Elke klant kan met een QR-code een luik openen en zijn pakje uit de bestelauto halen.

Eind dit jaar begint Ziegler – in samenwerking met een team van Udelv - te testen op een afgesloten terrein op zijn site in Welkenraedt. Daarna volgt een testfase op de openbare weg, waarbij een schaduwauto op een afstand volgt en kan ingrijpen. Op dit moment is Govaerts met verschillende partijen in Brussel in gesprek over de wettelijke omkadering, zodat ze op termijn ook daar de weg op kunnen.

Ingewikkeld debat

Die wetgeving zal nog wel een tijdje op zich laten wachten, vermoedt Brussels parlementslid Arnaud Verstraete (Groen), gespecialiseerd in vooruitstrevende mobiliteit. "Ik heb geen weet van een wetgevend inititiatief. Het zal bovendien zeker gedeeltelijk federaal moeten worden vastgelegd, omdat het gaat over de wegcode."

Er zal vermoedelijk een grondig debat aan eventuele nieuwe wetgeving voorafgaan, denkt Verstraete. Zowel technisch als emotioneel is het een ingewikkeld onderwerp, waar veel partijen bij zijn betrokken. Van de automobielindustrie tot weggebruikers en verenigingen tot burgemeesters. "Innovatie brengt vaak weerstand mee. Hoewel de veiligheidsstatistieken beter zijn voor zelfrijdende auto's dan voor auto's met een chauffeur, hebben mensen er soms toch bezwaren tegen."

XXL Cargo Bike

Minder controversieel zijn de bakfietsen van Ziegler, die ook deel uitmaken van de vergroeningsplannen van het bedrijf. In juni nam Ziegler zijn eerste ‘XXL Cargo Bike’ al in gebruik om de laatste kilometers uit te voeren. De speciaal voor Ziegler ontworpen zes meter lange elektrische cargobike is rendabeler dan een bestelauto omdat hij wendbaarder is en geen parkeerproblemen heeft. Een BRUZZ-reporter reed al eens mee.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?