Brussels Jazz Marathon: aNoo tast de grenzen van jazz af

Delphine Georges
© Agenda Magazine
26/05/2011
De groep aNoo is het perfecte uithangbord voor de Brussels Jazz Marathon. Een Finse zangeres die al jaren in Brussel woont en perfect drietalig is, omringd door de top van de jonge Brusselse jazz en een repertoire dat het midden houdt tussen jazz, pop en folk.

Van over de hele wereld komen jazzliefhebbers telkens weer afgezakt naar Brussel voor de driedaagse happening. Tien jaar geleden bevond zich onder hen de Finse Anu Junnonen. Voor haar kreeg de Jazz Marathon wel een heel aparte betekenis. Anu Junnonen: "Ik had net mijn middelbare studies beëindigd en verbleef hier als au pair. In die tijd was ik zeker nog geen echte jazzcat, maar tijdens de Jazz Marathon ging ik toch eens een kijkje nemen op de Grote Markt. Daar zag ik zanger David Linx aan het werk, voor mij toen totaal onbekend. Het werd een absolute revelatie. Wat die man met zijn stem kon! En bovendien had hij er zijn beroep van gemaakt. Dat wilde ik ook doen. Tien jaar later woon ik nog steeds in Brussel en sta ik hier op datzelfde podium met mijn eigen groep en een gloednieuwe tweede cd in het verschiet. Ik mag dus wel zeggen dat de Jazz Marathon mijn hele leven bepaald heeft."

Ondertussen ben je een vaste waarde in de Belgische jazzscene en ken je nagenoeg iedereen. Naar wie ga je zelf kijken tijdens deze drie dagen?
Anu JUNNONEN:
De keuze wordt moeilijk maar wie ik zeker nog eens aan het werk wil horen, is Nicolas Kummert met zijn project Voices. Hij heeft een totaal eigen klankwereld opgebouwd waarin de stem centraal staat. Het geheel straalt een zeer aparte sfeer uit door verschillende onverwachte combinaties.

Ook bij jou valt er geen afgelijnd etiket op je muziek te plakken. Het is jazz maar ook veel meer.
JUNNONEN:
Ik vind het zelf nog altijd moeilijk om mijn stijl te omschrijven. Er zit natuurlijk jazz in maar er schemert ook pop en folk in door. De laatste tijd ben ik trouwens heel veel bezig met kruisbestuivingen tussen jazz en elektronische muziek. Dat komt sterk tot uiting op de nieuwe plaat die binnenkort verschijnt en die we hier in avant-première voorstellen.

Wat mogen we daarvan verwachten?
JUNNONEN
: De titel, Sinipiika, verwijst naar een bosfee uit de Finse mythologie. In mijn teksten koppel ik voortdurend volksverhalen aan de dagelijkse realiteit. Muzikaal verbind ik nog steeds verschillende werelden. Daarom vroeg ik Werner Pensaert om de plaat te producen zodat het jazzgeluid wat meer opengetrokken werd richting Sophie Hunger, Joni Mitchell en Hanne Hukkelberg, drie artiesten die ik bewonder. Pensaert werkte al samen met K's Choice en Zita Swoon maar is tegenwoordig ook geboeid door iemand als Jef Neve. Bovendien kan ik nog steeds rekenen op mijn dreamteam: accordeonist Tuur Florizoone, trombonist Dree Peremans, bassiste Yannick Peeters en drummer Yves Peeters.

Waarom koos je als zangeres nooit voor een traditioneel jazzrepertoire?
JUNNONEN
: Eigenlijk ben ik daar niet mee bezig. Wat is jazz tegenwoordig trouwens? Iedereen heeft een bepaald verleden en maakt verschillende fases mee in zijn leven. Toen ik jong was, telde vooral het aantal noten. Hoe meer hoe beter. Ik doorliep de hele geschiedenis van de jazz. Daarna stortte ik mij op de folk en had veel interesse voor de traditionele muziek uit het Noorden. Momenteel boeien vooral electro en rock mij - The Knife, Jamie Lidell, Jaga Jazzist, Feist - terwijl ik tijdens mijn pure jazzperiode niet kon begrijpen wat men daar in zag. Die dingen stop ik vooral in mijn nevenproject NorthFace.

In hoeverre heeft Brussel een invloed op je muziek?
JUNNONEN:
Dat gaat soms heel ver. Een van de nieuwe nummers heeft niet toevallig de titel 'Train stations, bus stations, harbors and parking places'. Ik woon in een fantastische buurt vlak bij het Zuidstation. Vanuit mijn slaapkamer zie ik de treinen voorbijrijden. Brussel is een zalige stad. Enerzijds heb je een zeker dorpsgehalte want de buren kennen elkaar wel. Je vindt vlakbij ook allemaal kleine winkeltjes en restaurants. Anderzijds kun je volledig anoniem blijven als je dat wilt. Het is weliswaar een uitdaging om hier te wonen. Brussel is geen evidente stad, je moet er leren van houden.

aNoo tijdens de Brussels Jazz Marathon
wanneer: 29 mei 2011 om 15.00 uur
waar: Grote Markt
tickets: gratis

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni