Cezariusz Gadzina trommelt de jonge wolven op

Georges Tonla Briquet
© Brussel Deze Week
16/03/2012
Na zijn recente avonturen met grootschalige groepen als Saxafabra en het European Saxophone Ensemble (ESE) zocht de saxofonist Cezariusz Gadzina voor zijn nieuwe cd Light in sight de intimiteit van een hedendaags jazzkwartet op. Het werd meteen een boodschap van hoop.

Met Cezariusz Gadzina over muziek praten doe je niet zomaar eventjes. Hij neemt graag de tijd om zijn achterliggende ideeën nader te verklaren. Een aantal perfect gekoelde Westmalle Tripels maken daar ten huize Gadzina deel van uit, een ritueel waar we ons moeiteloos in kunnen vinden.

Titels zijn bij u nooit vrijblijvend. Wat is het verhaal achter Light in sight?
Cezariusz Gadzina
: "Ik wil een positief idee naar voren brengen: het licht na een donkere periode die iedereen wel eens doormaakt. Er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Als je geen licht ziet, betekent het dat je nog niet op het einde bent. Ik probeer mijn levenservaringen en zienswijzen in mijn composities te stoppen. Optimisme hoort daarbij."

"Ik wil niet pathetisch klinken, maar ik trek gewoon mijn positieve levensvisie door naar mijn muziek. Vandaar ook dat ik mijn cd's steeds opbouw als een verhaal met een intro en een einde. De vraag is telkens hoe je die verhalen en die gevoelens uitdrukt als muzikant. Mijn vertrekpunt is het idee van de woestijn waar buiten de wind geen enkel geluid is. Na een week in zo'n omgeving kun je je inbeelden dat een enkele noot beladen is met een overvloed aan gevoelens. De kunst is het vinden van die ene noot, gevolgd door andere noten die daarbij aansluiten."

Daarvoor heb je muzikanten nodig die op dezelfde golflengte zitten.
Gadzina
: "Wie ik voor Light in sight wilde, lag al even vast. De stijl van pianiste Eve Beuvens wordt getekend door een hoge graad van gevoeligheid, net wat ik zocht. Bassist Christophe Devisscher ken ik al van in mijn beginperiode. Drummer Lionel Beuvens is een meester in het scheppen van allerlei atmosferen, een onmisbaar aspect als je een goed verhaal wilt opbouwen."

Met het ESE was u omringd door een bende jongeren, en ook nu weer speelt u met jongere muzikanten. Is dat een bewuste keuze?
Gadzina
: "Leeftijd heeft totaal geen belang. Ik heb vrienden van zeventig die jong zijn, en zelf voel ik mij ook nog steeds jong (lacht). Het moeten goede muzikanten zijn met de juiste vibes."

Geef eens raad: wat is de grootste fout die een jonge muzikant kan maken?
Gadzina
: "Onvoorbereid naar een concert gaan. Ouderen kunnen terugvallen op hun ervaring, maar zelfs voor hen is het niet aangeraden. Je moet er bovendien steeds rekening mee houden dat je, in een groep althans, een schakel in een ketting bent. Is er een schakel stuk, dan werkt het geheel niet meer. Respecteer je medemuzikanten, in om het even welke situatie. Ik zag ooit een bassist een cimbaal naar een drummer gooien. Dat doe je dus niet (lacht)."

--------------------------
Light in sight verscheen bij W.E.R.F. Cezariusz Gadzina Quartet live in Jazz Station (Leuvensesteenweg 193, Sint-Joost-ten-Node) op 21 maart om 20.30 uur. Op 10 mei concerteert Cezariusz Gadzina met Anna Ciborowska met een programma rond Gaston Compère in Espace Senghor in Etterbeek

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni