Pianofabriek wordt Allemuziekjesfabriek

Benjamin Tollet
© Brussel Deze Week
14/10/2011
Al langer zin om te gaan drummen of trompet te spelen, maar de muziekacademie – te formeel, te academisch – schrikt je af? Dan kun je nu elke zaterdagvoormiddag terecht in de Pianofabriek. Je krijgt er muzikale vorming, leert een instrument te bespelen en kunt meteen je vooruitgang testen bij het Orchestra of Our Time. “Hier leer je muziek spelen zonder je het hoofd te breken.”

H et muzikale buurtproject is een initiatief van Remua, een expressie- en creativiteitscentrum van professionele muzikanten die op een ludieke wijze hun kunnen doorgeven aan aspirant-muzikanten. "We werken al twee jaar in scholen, waar muziekleraars meestal bitter weinig middelen hebben. Wij komen met onze instrumenten en leren de kinderen in groep muziek spelen op een speelse manier," zegt Sarah Goldfarb van Remua.

Na twee jaar ervaring in scholen wou Remua een intergenerationeel en tweetalig buurtorkest oprichten. De Pianofabriek sprong meteen op de kar, en vorige zaterdag vond de eerste sessie plaats. Er was een tiental deelnemers, kinderen en volwassenen, die konden kiezen tussen viool, dwarsfluit, saxofoon, trompet, klarinet, drum en keyboard. De sfeer was gemoedelijk, met veel lachende gezichten, en het was tijdens het uurtje samenspel op het einde wonderlijk om te zien hoe ze er toch al in slaagden samen een behoorlijk muziekstukje te brengen.
De alternatieve manier om een instrument te leren bespelen werkt als volgt: om halftien is er een uurtje notenleer en muzikale vorming; dan volgt een uur les per instrument, en ten slotte volgt nog een uur waar alle instrumenten bijeenkomen om samen te spelen. Al doende leren, dus.

Het idee van een gemeenschaps­orkest komt overgewaaid uit Groot-Brittannië, waar veel mensen samenkomen om muziek te maken. Goldfarb: "Het gaat 'm niet om het niveau van de muzikanten, wel om het samenkomen om muziek te spelen, gewoon voor het plezier. Die geest willen we naar hier brengen."

De zestienjarige Mathieu is enthousiast. Hij volgde al vijf jaar vioolles, maar kapte er drie jaar geleden mee: de klassieke muziekopleidingen aan academies zijn hem 'te eenzaam'. "Ik kreeg privéles, was altijd alleen en amuseerde me niet. Ik had wel zin om verder viool te spelen, maar niet op die manier," zegt de jongen. "Ik heb lang moeten zoeken alvorens ik dit orkest vond. Het is exact wat ik zoek: je maakt vorderingen tijdens de muzieklessen per instrument én je kunt samenspelen met andere muzikanten. Dat is er net zo plezant aan!"

Percussieleraar Laurent Vigneron begeleidt twee jonge ketjes die zo enthousiast op hun drumstel meppen dat hij ze moet intomen opdat ze het orkest niet overdonderen. "Het is fantastisch om les te geven aan kinderen, om te zien hoe het ritme hen gelukkig maakt," zegt Vigneron. "We hebben tijdens het uurtje drum een ritme aangeleerd dat we gebruikt hebben tijdens het samenspel, en dat werkte perfect."

Nationaal Orkest Sint-Gillis
Het orkest staat open voor iedereen, jong en oud, met of zonder ervaring. Sarah Goldfarb zou graag veertig deelnemers hebben en vanaf december ook meteen concerten geven, want dat is ook een leerrijke ervaring die mensen motiveert om verder te doen. "We hebben een partnerschap met het Nationaal Orkest van België voor twee van onze scholen. Ik wil voor het Orchestra of Our Time ook zo'n samenwerking met een klassiek orkest of jazzcombo. Dat is ontzettend leerrijk, voor alle partijen," zegt Goldfarb.

'Niet te snel, jongens!' zou je denken, maar neen, het gaat wel degelijk snel. Met een goede begeleiding en de motivatie die versterkt wordt door het samenspel, leren de deelnemers al snel twee of drie nummers. Speciaal voor het buurt­orkest schrijven drie profs nieuwe composities. De Engelse klarinettist Nick Hayes is gespecialiseerd in het schrijven van klassieke muziek voor jongerengroepen. De tweede is de saxofonist Jan Rzewski, een echte jazzman. Hij zal enkele jazzy composities schrijven waarin plaats is voor improvisatie. En dan is er nog Raphaël Dagostino, die zich als trompettist vooral laat inspireren door New Orleans jazz.

Remua wil jongeren warm maken voor klassiek. "Klassieke muziek is niet aantrekkelijk omdat ze is blijven steken in de tijd. Het Orchestra of Our Time brengt klassiek tot leven," zegt Goldfarb.

Tijdens de eerste bijeenkomst speelde het orkest, onder leiding van Nick Hayes, de zestiende-eeuwse Ita­liaanse compositie 'La mourisque' van Tielman Susato. "Het is fantastisch om zo'n nummer te kunnen ontleden, er eenvoudige melodieën uit te halen en die dan samen te spelen," zegt Hayes met evenveel enthousiasme als tijdens zijn moment de gloire als dirigent van het Orchestra of Our Time. "Zo maak je muziek uit het verleden opnieuw springlevend."

-----------------------
Het Orchestra of Our Time is een initiatief van Remua en de Pianofabriek, met de steun van gemeente Sint-Gillis, OCMW, VGC, Centrum voor Gelijkheid van Kansen en United Fund. Elke zaterdag van 9.30 tot 12.30 uur in de Pianofabriek, Fortstraat 35. Voor iedereen van 8 tot 88 jaar, in het Nederlands en Frans. Instrumenten lenen is mogelijk, voorkennis is niet vereist. Deelnemen kost tussen 120 en 380 euro per jaar, afhankelijk van formule en financiële situatie.

Meer informatie en inschrijven op www.remua.be (02-537.74.38) of www.pianofabriek.be (02-541.01.70)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni