Seizoen De Munt in teken van ‘onze identiteit in verscheidenheid’

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
24/03/2011
Met nog meer kortingen voor jongeren (tot vijftig procent) roeit De Munt volgend seizoen tegen de stroom van subsidiecrisis in de cultuursector in. Kwaliteit blijft hoog in het vaandel staan, met ronkende namen en producties die doen dromen en aan het denken zetten.

Het volledige volgende Munt-seizoen (september 2011-juni 2012) is voorgesteld. Andermaal bindt een sterk leidmotief de operawerken aan elkaar. Ditmaal is dat 'de ontdekking van onze veelvoudige identiteit'.

Twee heel verschillende voorstellingen van Assepoester (de opera van Jules Massenet en het toneelstuk van Joël Pommerat) zetten de toon inzake de transformatiemogelijkheden van het individu: van meid tot prinses. Meteen ook een ideale instap om kinderen kennis te laten maken met het hoogwaardige (muziek)theatergenre.

Orlando Paladino van Haydn, Orlando van Händel (beide door René Jacobs) en het muziektheaterstuk Orlando van Jan Van Outryve, met arrangementen op Vivaldi (door Muziektheater Transparant) geven voer tot nog meer vergelijkingen. Koning Roger (Szymanowski), Œdipe (van Enescu), Médée (Cherubini) en Verdi's Il travatore (al een kwarteeuw niet meer in De Munt te zien) maken het rariteitenkabinet compleet.

Met de concerten en recitals erbij komen er dit seizoen 37 producties/projecten op de planken. Daarbij zit ook dans van de drie 'huis­choreografen': Sidi Larbi Cherkaoui (met drie duetten), Sasha Waltz (met de Brusselse première van Continu, 2010) en Anne Teresa De Keersmaeker met Drumming en haar vervolgcreatie op En atendant. Munt-intendant Peter de Caluwe: "We zoeken nog naar een indringende buitenlocatie, genre abdij van Villers-la-Ville, om En atendant bij zonsopgang en -ondergang te brengen zoals het ook op het festival van Aix-en-Provence te zien was (en deze zomer opnieuw te zien zal zien, red.)." Wie dus een tip heeft...

Daarbovenop komt nog de creatie van danceXmusic 2 met dansers en choreografen van de dansschool P.A.R.T.S in samenwerking met zangers van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. En tot slot: afgelopen herfst brachten Brusselse scholen, conservatoria en kinderen The Brussels requiem. Nu zal - door het grote succes en de positieve weerslag in de scholengemeenschappen - een vergelijkbaar kinderproject opgezet worden voor het seizoen 2012-'13.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni