Twin Shadow in uitverkochte AB

Tom Zonderman
© Agenda Magazine
13/02/2011
“Ik ben geen fan van het woord nostalgie, het verbloemt het verleden,” zegt George Lewis Jr., alias Twin Shadow, in een Brussels hotel over de elf songs die hij bundelde onder de titel Forget, een vergeelde polaroid van ex-liefjes, identiteitsperikelen en gefnuikte jongensdromen. “Maar deze plaat helpt me om het verleden los te laten en verder te gaan.”

Lewis Jr. is een hippe Dominicaan die via een tussenstop in Florida in New York belandde. Hij vervoegde de punkscene in Detroit, ging in Kopenhagen Velvet Underground-achtige muziek voor een dansgezelschap maken en herbronde een tijdje in Berlijn. Zowel Roy Orbison als Boyz II Men noemt hij als invloeden, maar in zijn stem hoor je vooral de langgerekte klinkers van Morrissey.

Zijn dromerige kamerpop, een melange van koele chillwave en mellow funk, kreeg van Chris Taylor (Grizzly Bear) een heldere klank mee waardoor Forget tegelijk erg retro en toch heel eigentijds aanvoelt. Een beetje als de slaapkamerversie van TV on the Radio.

Je kijkt op Forget vaak over je schouder naar je jeugd. Goede herinneringen?
George Lewis Jr.:
Soms was het leuk, maar vaak ook onnoemelijk saai. En hard. Ik tobde over mijn identiteit. Ik was geboren in de Dominicaanse Republiek, maar herinnerde me niks meer van dat land, en in de VS was ik te donker om bij de blanke kids te toeven en niet gekleurd genoeg om bij de zwarten te horen.

Twin Shadow klinkt als een nom de plume van een zwarte rapper.
Lewis Jr.:
Ik wilde per se een bijnaam à la Wu-Tang Clan omdat ik me als artiest achter een personage wil verschuilen. Maar eigenlijk verwijst het naar een Honda Shadow, dé motor waar ik als negentienjarige knul verliefd op werd. Nu besef ik dat hij eigenlijk allesbehalve cool was. (Lacht) Ik héb trouwens een tweelingzus. Ze is danser, en heeft hier in Brussel een tijdje bij Les Ballets C de la B gedanst.

Uit Forget blijkt dat je liefdespad niet over rozen ging, maar in 'At my heels' geef je aan dat de wil er wel is.
Lewis Jr.:
Ik ben nogal romantisch hoor, maar mijn relaties werden altijd maar moeilijker. Toen ik 21 was zou ik alles voor mijn meisje hebben gedaan. Maar dat is 180 graden gekeerd. (Lacht) Veel van deze plaat gaat over die verandering, en hoe ik minder bereikbaar geworden ben.

Op je site zag ik een foto van Kevin Bacon uit Footloose. Zijn films uit de jaren 1980 voor jou net zo bepalend als de muziek van toen?
Lewis Jr.:
Ik ben met Bacon opgegroeid, hij was de jongen die iedereen wilde zijn. John Hughes (Pretty in pink, The breakfast club, tz) was voor mijn generatie heel belangrijk. Veel mensen in de VS praten nu zoals zijn personages. (Lacht) Hij kon die teenage angst goed vatten, hoewel hij veel ouder was dan de jongelui die in zijn films opdraafden.

Een film scoren, is dat iets voor jou?
Lewis Jr.:
Ik verbind mijn muziek niet echt aan films, maar ik zou weleens een soundtrack willen maken bij een B-horrorfilm. Als tiener sloop ik mijn bed uit om naar USA Up All Night te kijken, waar ze bijzonder trashy films toonden. Belachelijke films, maar ik hou daar wel van. Net als van slechte Mickey Rourke-films. (Lacht)

wanneer: 16/02/2011 om 20.00
tickets: sold out!

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni