Wonderjaar '66, Schaarbeek: The Rolling Stones in de Velodroom

The Rolling Stones staan vijftig jaar op de planken, maar hun eerste concert voor een groot publiek in België vond op 27 maart 1966 plaats, en wel in Schaarbeek. Een tentoonstelling met foto's van Herman Selleslags brengt die illustere dag in herinnering. [+fotoreeks]

D e Stones waren al eerder op Belgische bodem geweest. In 1964 maakten ze hun opwachting bij Nonkel Bob en Tante Terry in het Amerikaans Theater voor een televisieoptreden in Tienerklanken. Dat was enkele weken na het roemruchte concert in het Kurhaus in het Nederlandse Scheveningen waarbij fans de zaal kort en klein hadden geslagen. Het beeld van The Rolling Stones was gevestigd: ze gingen door voor rebellen en herrieschoppers.

Het was dan ook uitkijken naar het eerste échte Belgische optreden van The Rolling Stones voor een groot publiek. De platenfirma had voor de nodige pomp and circumstances gezorgd. De Stones kwamen per helikopter toe op de helihaven in de Noordwijk, waarna ze, omringd door bodyguards, met limousines naar het sportpaleis in Schaarbeek werden gebracht.

Groen haar
Fotograaf Herman Selleslags was erbij voor het weekblad Humo maar de verwachte volkstoeloop bleef uit. "Er waren nauwelijks 250 fans aan de helihaven," schreef Humo. "En twee- tot vierduizend tieners (volgens de stoutste verwachtingen) in het Sportpaleis." Onder het publiek ook artiesten van het Decca-label als Liliane Saint-Pierre, die haar haar groen had laten verven. Maar een groot succes kon je de opkomst niet noemen. De zaal kon meer dan tienduizend man bevatten.

De dag ervoor hadden The Rolling Stones, tijdens hun optreden in Den Bosch in Nederland, al blijk gegeven van slecht humeur door de magere opkomst: ze speelden netjes hun set, maar geen seconde meer. In het Schaarbeekse Sportpaleis speelden ze een halfuurtje. En bisnummers bleven uit. "Ze waren helemaal niet ruw en rauw," zegt Little Jimmy die die dag in het voorprogramma speelde. "Dat zorgde mee voor de ontgoocheling. Ze waren proper, droegen jasjes, een das en polootjes met hoge kraag."

Bluesgroep
België leek in 1966 nog niet écht vertrouwd met de massahysterie die de Stones in de buurlanden wel veroorzaakten. Het publiek was, op een handvol fans na, voor het overgrote deel netjes en gereserveerd. De politie was in groten getale aanwezig, maar dat bleek achteraf niet echt nodig.

De Stones hielden desalniettemin graag hun imago van onaantastbare rocksterren in stand. Ze lieten zich niet gemakkelijk benaderen. Selleslags wou backstage foto's maken. Dat mocht aanvankelijk niet. Na flink wat weerkwerk heeft Selleslags uiteindelijk toch unieke beelden kunnen maken.

Het concert in het Sportpaleis mag dan misschien op muzikaal vlak geen topper geweest zijn, het heeft achteraf gezien wel een rol gespeeld in de doorbraak van de Stones. De groep was in die periode aan het vervellen van een bluesgroep die voornamelijk covers speelde, weliswaar met een origineel geluid, tot een rockgroep met steengoede eigen nummers. In Schaarbeek werd (I Can't get no) Satisfaction gebracht, de eerste internationale hit van de hand van Mick Jagger en Keith Richards en enkele weken na het optreden in Schaarbeek kwam Aftermath uit, nog altijd een van de beste Stonesplaten en de eerste lp waar alleen Jagger/Richards-nummers op stonden.

En het Sportpaleis zelf? Dat zou nog maar een jaar blijven staan. Het gebouw had geschiedenis geschreven. Het werd in 1913 gebouwd. Rex-leider Léon Degrelle hield er donderpreken. De Zesdaagse van Brussel werd er gereden en Marcel Cerdan kwam er boksen. Met het optreden van de Rolling Stones in maart 1966 was het bijna over en uit. De televisie had zijn intreden gedaan. Mensen bleven thuis. Het Sportpaleis rendeerde niet meer. Het gebouw ging begin 1967 tegen de vlakte om er twee hoge woontorens te bouwen met zicht op het Josaphatpark. Uiteindelijk zou maar één van de twee torens gebouwd worden: de Brusiliatoren.

----------------------------------------------
Tijdens het festival 'Alles es Just' op 4, 5 en 6 oktober staan er geleide bezoeken op het programma die de geschiedenis van het Sportpaleis belichten. Er kan ook een bezoek worden gebracht aan de Stokerij Fovel en in de Ateliers Vogler zijn de originele prints van Herman Selleslags te bewonderen aangevuld met memorabilia van het eerste The Rolling Stones concert in België.

'Alles es Just' is ontstaan als eerbetoon aan de Schaarbeekse volksfiguur Pogge. In het café Aux Tros Rois worden vijf kostuums tentoongesteld van Manneken Pis. Die houden allemaal verband met gastronomisch Brussel. Zaterdag 26 oktober krijgt Manneken Pis voor één dag een origineel Pogge-kostum aangemeten. Meer info op www.allesesjust.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
BRUZZ Magazine
deze week
  • De witte file: de camionette verovert de stad
  • Laisse les filles tranquilles: 'Het intimideren moet stoppen'
  • NRC-correspondent: 'Laat Brussel niet te hip worden'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • AfricaMuseum: sur les chemins de la décolonisation avec Emma De Swaef
  • Raoul Servais: het geheim van de animatiefilmpionier
  • Duizelen op lintjazz en stoepdisco
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement