7e Biënnale Trefpunt van de Brusselse Kunst

Jean-Marie Binst
© Agenda Magazine
25/10/2004
De tweetalige Kunstafdeling Janus kreeg voor de 7e Biënnale Trefpunt van de Brusselse Kunst ruim driehonderd kunstinzendingen te verwerken. Geen makkie voor de selecterende jury.
De selectiecriteria waren nochtans duidelijk: kunstschilders, beeldhouwwerkers en keramisten - al dan niet met een handicap en minstens achttien jaar oud - mochten participeren als hun werk origineel was (geen reproducties of herkenbare verwijzingen naar gekende kunst). Onder het waakzaam en kunstminnend oog van juryvoorzitter Anita Nardon, auteur en geliefd en gevreesd kunstcriticus (AICA), bleef uiteindelijk amper een derde van de werken over. Die selectie wordt nu uitgestald in de Trouw- en Raadzaal van het Lakense gemeentehuis.

Jean-Pierre Docquier, voorzitter van de organiserende vereniging Janus, schonk op de vernissage de Prijs Janus 2004 aan Edwige Goethals, die met haar magisch doek Levenshoop scoorde. Marie Wyatt ontving voor haar technisch ingenieuze triptiek Collateral Damage de Prijs van de Jury.

Verder beloonde de Stad Brussel drie kunstenaars: Viviane Cangeloni (met Icarus of de aantrekking van de zwaartekracht), Myriam De Bock en Danielle Dubois, ongetwijfeld de beste werken van de expositie. Tenslotte gingen er ook nog prijzen naar Elena Gonzalez, Francis Terrade, Frédéric Helder en Aïcha Draime, die ondanks haar handicap een indrukwekkend naïef herenportret in aquarel wist te schilderen.

De tentoonstelling loopt nog tot 7 november. 11>17u (maandag gesloten). Pl. Emile Bockstaelplein in Laken. Meer info op 0497-50.91.29.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni