A4-Eric Delayen: Deconstructie en kakofonie
Na werk van onder meer het street art-collectief Hell'O Monsters tentoon te stellen, werd Nancy Suárez, coördinatrice van het Maison d'Art Actuel des Chartreux (MAAC), voor een project aangezocht. In plaats van een collectieve tentoonstelling te organiseren gaf zij carte blanche aan Eric Delayen (1969), een Franse kunstenaar die tegenwoordig werkzaam is in Luik. In zijn Plan voor een groot gevecht wil hij vragen oproepen over de krachtverhoudingen die kunstenaars kwetsbaar maken tegenover de instellingen. Zijn tentoonstelling, die naar verluidt laveert "tussen orde en chaos, werkelijkheid en ontsporing", bevat installaties, video, tekeningen en fotografie. Daarnaast maakt de man veelvuldig gebruik van technieken uit de nieuwe media.
Concreet brengt Delayen in vier zalen van Bozar evenveel recente auditieve en visuele installaties. Quand un corps est dans l'eau is een videodrieluik waarin de actrice Julie Antoine zonder hoofd figureert, begeleid door een negentiende-eeuwse tekst over de decompositie van een lichaam door het water. Het tweede werk Obscène is een geluidsinstallatie waarin het woord uit de titel een stortvloed van door elkaar gehaspelde gedachtes overlapt. Het doel van Magnifying Glasses is de kijker te wijzen op details in de zaal, op kleine 'ongelukjes' in de ruimte. Delayens parcours sluit af met Be Bop, een installatie opgebouwd uit onder meer pick-ups met geblokkeerde naalden die een kakofonie van geluiden en indrukken produceert.
:: A4-Eric Delayen
wanneer: 19.9 > 18.10.2008 - Dinsdag > zondag van 10.00 > 18.00 uur (donderdag > 21.00 uur)
waar: Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, Brussel - 02-507.82.00 - info@bozar.be
tickets: gratis
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.