Brussel magneet voor kunstgaleries

© brusselnieuws.be
18/11/2011
Steeds meer grote buitenlandse kunstgaleries kiezen voor Brussel. “Dat fenomeen is niet van voorbijgaande aard, maar een structurele trend, zegt Karen Renders, directrice van Art Brussels. “Brussel wordt het nieuwe Berlijn,” zegt ze stellig.

Het weekblad Knack vraagt zich deze week af of Brussel stilaan een nieuwe trekpleister is voor hedendaagse kunst. Vorige week opende de Française Flore de Brantes de galerie Flore in Elsene. Ze treedt daarmee in de voetsporen van een hele rist buitenlandse galeries die recentelijk een vaste stek openden in Brussel. Meest opvallende namen zijn Barbara Gladstone en Almine Rech. Barbara Gladstone is vooral bekend van haar prachtige galerie in het Newyorkse Chelsea, maar huist sinds kort ook in de Grote Hertstraat in Brussel. De Franse Almine Rech koos voor de Abdijstraat in Elsene. Ook Nathalie Obadia en Pierre Giraud kozen voor Brussel.

Structurele evolutie
Vanwaar die aantrekkingskracht van de politieke hoofdstad van Europa op de kunstwereld? "Het gaat echt om een structurele evolutie, geen voorbijgaande mode," zegt Karen Renders aan brusselnieuws.be. "Brussel zit op dezelfde lijn als Berlijn, in die zin dat jonge kunstenaars zich in Brussel komen vestigen. De redelijk lage huurprijzen, zeker in vergelijking met Londen en Parijs, spelen daarbij een rol. Ook de centrale ligging van Brussel is een belangrijke factor."

"Maar het belangrijkste is dat er in België en dus ook Brussel heel wat kunstverzamelaars zijn met een neus voor nieuw talent en een oprechte interesse. België heeft op dat vlak een wereldwijde reputatie. Bovendien is er een echte boom van Belgische kunstenaars die wereldwijd heel hoog worden aangeschreven, zoals Wim Delvoye, Jan Fabre, Hans Op de Beeck en een jongere generatie van aankomend talent," aldus Renders.

Topje van de ijsberg
Heeft de economische en financiële crisis dan geen impact op de Brusselse kunstmarkt? "Met het topje van de ijsberg gaat het uitstekend. In tijden van crisis investeren de mensen hun spaargeld in kunst, die ze als een zekere belegging beschouwen. De galeries die jonge, onbekende kunstenaars een forum geven hebben het wel moeilijker."
Tot slot wijst Renders op de impact van 'haar' Art Brussels, de jaarlijkse beurs voor hedendaagse kunst in de Heizelpaleizen die steeds meer aan belang wint. "Art Brussels heeft Brussel op de kaart gezet van de hedendaagse kunst. Dat zorgt voor een toenemende interesse van zowel verzamelaars, kunstenaars als galeries. Een positieve wisselwerking dus," besluit Renders.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni