Commotie maandag in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis: Livia is weer thuis.

Met veel egards en de grootste omzichtigheid pakte Cécile Evers, conservatrice van de Romeinse verzameling, samen met directeur a.i. Michel Draguet, en een restauratrice de marmeren kop van Livia, echtgenote van keizer Augustus, uit. Applaus van de toegestroomde pers en medewerkers. Livia heeft behalve de eeuwen nu ook 36 jaar ballingschap overleefd.

Vergeleken met foto's uit 1976, genomen vlak voor de diefstal in de KMKG, is het beeld uit de eerste eeuw na Christus ongehavend. Voor een neus uit die tijd is dat hoogst uitzonderlijk, maar ook de oorlellen én de gaatjes zijn bewaard. De diadeem en het haar dragen nog rode sporen van het ooit polychrome beeld.

De Romeinse kop dook vijf maanden geleden weer op toen hij via een Berlijns veilinghuis te koop werd aangeboden. Dankzij een mailtje aan Evers van een collega van de collectie Oudheid van de Musea van Berlijn kon worden bevestigd dat het om de Brusselse kop ging. De hals vertoonde een wittere zone waar het inventarisnummer was verwijderd. Evers vindt het een hele prestatie van Belspo (Belgian Federal Science Police Office) en de Belgische en Duitse politie om de zaak na amper vijf maanden rond te krijgen. De aankoop van het gestolen beeld had drie jaar na de diefstal te goeder trouw plaatsgevonden op een colloquium in Wenen. De privéverzamelaar kreeg voor de 33 jaar goede zorgen een schadeloosstelling van 25.000 euro, terwijl de actuele waarde op twee miljoen wordt geschat.

Het beeld werd vóór Evers' tijd gestolen, toen nog niet echt geïnvesteerd werd in beveiliging, maar ze heeft nooit de hypothese geloofd dat het beeld via het raam geroofd zou zijn: de haardot was zeker losgekomen na een val van zes à zeven meter.

Haartooi en diadeem verwijzen naar goden zoals Venus en Juno. Livia kreeg postuum de goddelijke naam Diva Augusta, het werk stamt vermoedelijk ook uit die tijd, 41-54 n.C. Portretten goddelijke allures geven was toen gangbaar in heel het keizerrijk. Livia zelf was ook een rolmodel voor de Romeinse vrouwen, vanwege haar toewijding. Het was in haar tijd ongezien dat een vrouw als raadgever optrad, eerst van haar man en later van haar zoon Tiberius. In de portretgalerij wachten zoon Drusus en man Octavianus, de latere keizer Augustus, vol ongeduld op haar verhaal.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws , Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni