AN - Tristero: brutaliteit in uiteenlopende vormen

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
08/12/2007
Het Brusselse theatercollectief Tristero gaat voor de derde keer aan de slag met een tekst van de Britse auteur Martin Crimp. AN, een bewerking van Attempts on her life, draait rond brutaliteit in uiteenlopende vormen, van misleidende reclame tot terrorisme.

Tristero, een Brussels collectief met als vaste leden Youri Dirkx, Kristien De Proost en Peter Vandenbempt, gaat er prat op een neus te hebben voor "minder bekende maar interessante theaterteksten". De groep werkt via een open principe: alle leden van de artistieke kern alsook gastacteurs werken mee aan het hele creatieve proces - het zoeken naar of het schrijven van teksten, de dramaturgie, het spel enzovoort. Die gedeelde verantwoordelijkheid levert het publiek ook wat op. Vaak stralen voorstellingen van Tristero een groot enthousiasme uit; een goesting om te spelen en om die emotie te delen met de toeschouwer. "We beslissen over alles als een collectief, ook over het decor en de kostuums," beaamt Peter Vandenbempt. "Eerlijk gezegd weet ik niet of onze werkmethode betere voorstellingen oplevert. Ik kan me alleszins niet voorstellen wat er zou gebeuren indien we plots met een regisseur in zee zouden gaan."

In het recente verleden bracht Tristero al Nederlandse versies van Martin Crimps Play with repeats en Face to the wall. De stukken van de Britse auteur neigen naar soap: ze hebben de middenklasse als onderwerp en zijn zowel tragisch als komisch. Voor de auteur is het de perfecte vorm om de maatschappelijke situaties waarin een westerling zich zowat dagelijks bevindt, kritisch te ontleden. Vandenbempt: "Op een heel intelligente manier en met veel humor weet Crimp maatschappijkritiek in theaterteksten te gieten. Dat doet hij zonder belerend te worden en met een grote toegankelijkheid, wat wij erg belangrijk vinden. Crimp schrijft over de mediatisering van onze maatschappij, over machtsspelletjes en andere wantoestanden. Op grote en kleine schaal: van oorlogen tot huiselijke akkefietjes. Dat duikt ook in AN op."

Losse scènes
AN is een bewerking van Attempts on her life. Dat stuk, door Crimp in 1997 geschreven, werd onder meer door het Londense National Theatre gespeeld. Met de Nederlandse vertaling - het werk van Janine Brogt - gingen eerder Toneelgroep Amsterdam en de KVS aan de slag. Tristero hanteert voor AN echter een eigen vertaling. Vandenbempt: "De versie van Brogt was ons te 'Hollands'. In die zin lag het al voor de hand dat we een nieuwe vertaling zouden maken, een brutere, koudere interpretatie die beter bij onze manier van theatermaken past."

Net zoals het origineel staat AN niet voor een 'conventionele' theatertekst waarin een lineair verhaal wordt verteld. Een plot ontbreekt, de personages zijn niet duidelijk omlijnd. Het stuk vormt veeleer een aaneenschakeling van losse scènes waarin telkens hetzelfde personage wordt opgevoerd: een vrouw die wellicht An heet. Vandenbempt: "Het gaat om zeventien scènes, pogingen om een fictief personage vorm te geven. Komen aan bod: misleidende reclame en porno, terroristische aanslagen en genocide, maar ook bedplassen en buitenaardse wezens. In de verschillende verhalen die over An worden opgehangen is ze nu eens dader, dan weer slachtoffer. Maar ze blijft ongrijpbaar. Je zou kunnen zeggen dat de pogingen om An te beschrijven tegelijk ook aanslagen op haar leven zijn. Ze ontglipt je steeds. In een ruimere context gaat AN over brutaliteit in de meest actuele en uiteenlopende vormen. Daarbij wordt Crimp nooit eenduidig: hij geeft vooral aan dat de dingen complexer zijn dan we vaak willen zien."

:: AN - Tristero
wanneer: 13 > 15 en 18 > 20 december om 20.30 uur
waar: Kaaitheaterstudio's, Onze-Lieve-Vrouw van Vaakstraat 81, Brussel - 02-201.59.59, tickets@kaaitheater.be
tickets: 10/12,5 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni