Brusselse MR wil vier uur Nederlands op school verplichten

© BRUZZ
| Vier uur Nederlands per week verplichten, dat is één van de voorstellen van MR.

Het Nederlands van Brusselse jongeren is volgens MR-politici nog niet optimaal. Daarom willen de Franstalige liberalen vier uur Nederlands per week verplichten in Franstalige scholen. Dat voorstel hebben ze in een nota gegoten, ondertekend door een twintigtal Brusselse MR-politici. Hoe men de benodigde leerkrachten wil vinden, is wel nog voer voor discussie.

Vier uur Nederlands verplichten op school vanaf het lager onderwijs. Dat is één van de voorstellen van een nota die de MR naar buiten bracht. Dat voorstel werd onder meer door Brussels parlementslid Geoffroy Coomans de Brachène ondertekend. 

Maar momenteel is er al een tekort aan leerkrachten Nederlands in het Franstalig onderwijs. Een verhoging van de lesuren zou met zich meebrengen dat er nog meer onderwijzers nodig zijn. Over de manier waarop ze dat tekort willen wegwerken moet de MR wel nog samenzitten. 

Verschillende oplossingen

Coomans de Brachène wil Vlaamse leerkrachten  financieel overtuigen om voor het Brusselse onderwijs te kiezen. “Tweetaligheid is zeker een pluspunt voor werkzekerheid,” zegt hij. Door een hoger salaris te bieden, gaan onderwijzers sneller de stap durven wagen. En dat is belangrijk voor de toekomst van de leerlingen."

Etienne Dujardin, de opsteller van de nota, is het daar niet mee eens. Hij wil mensen niet meer betalen opdat ze voor een baan als leerkracht zouden kiezen. Eerder wil hij de instap vergemakkelijken. “Door mensen zonder specifiek leerkrachtendiploma een kans te geven om leerkracht te worden, zullen ze gemakkelijker de stap zetten. Ze zullen ook worden betaald op basis van hun ervaring in andere sectoren, waardoor ze niet meer terugvallen op het basisloon,” klinkt het.

Leermethodes

Het is momenteel nog maar een voorstel, dat zelfs nog niet door alle MR-leden gelezen werd. Zo is Brussels parlementslid Alain Destexhe (MR), die tegelijk lid is van de Franse Gemeenschap, er niet van overtuigd dat de leerlingen beter Nederlands zullen spreken als ze meer les krijgen.

"Het probleem ligt niet bij de lesuren, maar eerder bij de leermethodes. Leerlingen zullen niet meer interesse tonen voor een taal door ze meer te bespreken op school, maar doordat ze geïnteresseerd geraken in de taal," aldus Destexhe.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?