Minister Gatz op werkbezoek in Rotterdam: 'Arbeidsmarkt betrekken bij studiekeuzes'

JMB
18/02/2020

Twee extra lesuren, die de school zelf mag invullen. Dat is één van de maatregelen die ervoor zorgen dat kansarme kinderen in Rotterdam Zuid stilaan hetzelfde niveau behalen als de kinderen in de rest van Nederland. Dat leerde minister Sven Gatz dinsdagmiddag tijdens een werkbezoek aan het wijkscholenprogramma Children’s Zone Rotterdam.

Children’s Zone Rotterdam maakt deel uit van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid ( NPRZ). Dat wil het opleidingsniveau, de woonkwaliteit en de werkkansen en -garanties aan elkaar koppelen om zo kinderen beter voor te bereiden op hun toekomst. De overheid heeft daarvoor een samenwerkingsconvenant getekend met talloze partners die allemaal hetzelfde doel nastreven: de moeilijke wijken uit het slop halen. De kinderen staan daarbij centraal. Een jonge generatie moet een trapje hoger gelicht worden op de sociale ladder en dat begint in de school.

Dinsdag bracht minister Gatz met zijn administratie een bezoek aan Children's Zone. Ze vertrokken met één vraag in het achterhoofd: "welke elementen zijn ook voor de Brusselse scholencontext toepasbaar of wat kunnen we leren van het Rotterdams model".

Multiculturele wijkscholen

Rotterdam tekende een integraal programma uit dat loopt over een periode van 20 jaar. De multiculturele wijkscholen gingen akkoord met 2 extra dagprogramma-uren, dat zijn lesuren die ze zelf mogen invullen uit domeinen zoals taal, rekenen, sport, cultuur en sociale vaardigheden. De eerste evaluaties van het programma zijn alvast positief. Dankzij de extra skills die de jongeren onder de knie krijgen, klommen hun schoolresultaten stilaan op tot het landgemiddelde.

Daarnaast wordt er ook nauw samengewerkt met verschillende actoren op de arbeidsmarkt. Zij bekijken welke opleidingen er beantwoorden aan de vraag van de arbeidsmarkt. Gatz: “Ik neem alvast mee dat de arbeidsmarkt meer kan betrokken worden bij de studiekeuzes die kinderen moeten maken om klaar te staan voor een sector waarin jobs voorhanden zijn”.

Na het werkbezoek aan het wijkkantoor van NPRZ ging de minister nog langs in het basisschooltje Nelson Mandela, waar 60 procent van de kinderen van Turkse en 30 procent van Marokkaanse origine zijn. De kinderen reageerden er positief op de langere schooltijd. Wel blijkt het nationaal lerarentekort ook de integrale aanpak in Rotterdam parten te spelen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Onderwijs

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni