Een klas in het Institut des Dames de Marie/Ecole du bonheur in Sint-Lambrechts-Woluwe

Rapport: ook honderden leraren ondervinden hinder door verschillende schoolkalenders

20/05/2023

Sinds dit schooljaar houdt de Franse gemeenschap er andere vakantieperiodes op na dan de rest van het land wat leidt tot allerhande praktische problemen voor onder meer leraren. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Unie van Ouders van Leerlingen in Nederlandse Immersie (U.P.I.N) dat La Libre Belgique kon inkijken.

Sinds dit schooljaar zijn de schoolvakanties in het zuiden van het land gewijzigd. In Franstalig België werd telkens een week toegevoegd aan de herfst- en krokusvakantie in ruil voor een kortere zomervakantie. Daardoor stemmen die vakanties gedeeltelijk niet meer overeen met die in Vlaanderen en de Duitstalige Gemeenschap. Dat zorgt onder meer in het Brussels Gewest echter voor problemen bij gezinnen die kinderen hebben in zowel het Nederlandstalig als het Franstalig onderwijs. Hun vakanties, en onder meer de opvang en speelpleinwerking, vallen niet langer samen.

U.P.I.N. verzamelde nu niet minder dan 450 getuigenissen in een enquête die aantoont dat ook heel wat leerkrachten in de problemen komen door de nieuwe schoolkalender. Denk maar aan Vlaamse leerkrachten die werken op een Franstalige school terwijl hun kinderen in het Nederlandstalige onderwijs zitten. Of omgekeerd: Franstalige leerkrachten die hun kinderen tweetalig willen maken en ze daarom in het Nederlands naar school stuurden. Zij hebben hierdoor niet langer gelijktijdig vakantie met hun gezin.

En dat mist zijn effect niet, blijkt uit het rapport. Van de leerkrachten die getuigen, zeggen er 147, of meer dan de helft, ontslag te hebben genomen of dit ernstig te overwegen. Daarnaast vermelden verschillende getuigenissen van leerkrachten ook hoe de achterstanden in hun scholen door de nieuwe hervorming oplopen. Dat is met name te wijten aan de toename van het aantal periodes waarin scholen niet kunnen rekenen op een volledig leerkrachtenteam. “Dit is rampzalig voor het taalonderwijs en de tweetaligheid van kinderen”, aldus U.P.I.N. nog.

Het lijvige rapport werd nu doorgestuurd naar minister van Onderwijs in de Franse gemeenschap Caroline Désir (PS). Ook de andere leden van de regering van de Franse Gemeenschap, de leden van de onderwijscommissie van het parlement en de partijvoorzitters kregen het rapport.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni