debat

‘Brussel heeft ‘s nachts meer openbaar vervoer nodig’

Londen startte eind vorige week met een nachtmetronet. Ook Brussel zou ‘s nachts uitgebreider openbaar vervoer moeten hebben, vindt Stefan Stynen, de voorzitter van TreinTramBus. ‘Niet alleen voor het uitgaanspubliek, maar ook voor horecamedewerkers en mensen die ploegendiensten draaien.’

De metro ook in Brussel 24 uur op 24 laten rijden, acht Stynen niet haalbaar. “Zelfs in Londen rijden maar twee metrolijnen ‘s nachts nu. De nachtelijke onderbreking is het moment om onderhoudswerken uit te voeren, en de metro de hele nacht laten rijden kost veel geld. Alleen in Moskou rijdt de metro de klok rond. In Brussel zou dat enkel de moeite lonen in heel drukke nachten waarin massa’s mensen op de been zijn, zoals bijvoorbeeld 21 juli of oudejaarsnacht.”

“Wij zouden hier al heel tevreden zijn als het Noctis-bussennet uitgebreid wordt. Het moet de hele week rijden en het hele Gewest afdekken,” zegt Stynen. “Dat is een heikel punt: de bussen rijden enkel op vrijdag en zaterdag, en bij een besparingsronde in 2010 is een heel aantal lijnen naar het noorden geschrapt. Laken, Jette, Koekelberg, het noorden van Schaarbeek en Evere moeten zich sindsdien behelpen met de collectieve taxidienst Collecto. Dat kost meer en de reiziger moet zijn rit ook meer plannen. De politieke keuze is des te opmerkelijker omdat de bevolking in dat deel van het gewest net het sterkst groeit.”

“Brussel moet met een uitgebreider nachtnet verschillende doelgroepen zien te bereiken. Niet enkel het uitgaanspubliek, maar ook de mensen die in de horeca en de culturele sector werken en na het werk naar huis moeten. Met bussen die tot ‘s ochtends vroeg rijden kun je ook mensen helpen die in ploegen werken, in het postsorteercentrum van Neder-Over-Heembeek of op de luchthaven bijvoorbeeld. Een eigen wagen is een grote kost, en die mensen verdienen meestal niet al te veel.”

“Er bestaat nu één nachtbus naar de luchthaven vanuit Molenbeek en Anderlecht, die wordt uitgebaat door De Lijn, maar de Vlaamse vervoersmaatschappij wil van de ‘onrendabele’ lijn af. De overheid bekijkt openbaar vervoer in termen van kosten, maar als je die financiële logica erop toepast, kun je in Brussel alleen al bijna de helft van het net sluiten, om over de rest van het land nog maar te zwijgen. De overheid heeft hier een maatschappelijke rol.”

“Ook in de andere grote steden kan het beter: in Antwerpen bestaat er geen nachtnet meer, in Gent rijden de nachtbussen 7/7 maar wel maar tot een uur of een. Beleidsmakers zouden de kost van verkeersongelukken door dronken of oververmoeide chauffeurs ook in rekening moeten brengen. Bovendien daalt het aantal auto’s op de weg als je investeert in openbaar vervoer. Zeker in de steden zijn er veel occasionele chauffeurs die een auto voor de deur hebben staan maar er maar weinig gebruik van maken. Toch doen ze hem niet graag van de hand, omdat ze niet meer thuisraken als ze ‘s avonds weggaan. Met een uitgebreider openbaar vervoer haal je die mensen over de streep. Minder blik in de straten betekent meteen ook minder parkeerdruk en meer ruimte voor andere activiteiten.”

Naast nachtbussen in de grote steden pleit TrainTramBus ook voor nachttreinen tussenin de steden, zoals in Nederland al gebeurt. “De NMBS staat daar natuurlijk ook niet voor te springen, maar die vraag leeft wel bij onze leden, in de horeca en de culturele sector.” Ook de luchthaven zou net als in Nederland opgenomen moeten worden in het nachttreinnet. “Niet alleen voor het personeel dat er in ploegendienst werkt, maar ook voor de reizigers die een heel vroege chartervlucht moeten halen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook