Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
“Touring investeert in vijfsterrenbestuurders, in vijfsterrenwagens en in vijfsterrenwegen,” zei Touring-woordvoerder Danny Smagghe een tijd terug in Randkrant. Wat klonk dat mooi. Maar in de praktijk doet Touring in het mobiliteitsdebat niet veel meer dan de overheid – vooral de Brusselse – bekritiseren wanneer die maatregelen neemt om het openbaar vervoer te verbeteren.

Afgelopen weekend was het weer zo ver. Op websites en televisie mocht Touring sneren dat de aanleg van aparte bus- en tram­banen alleen maar dient om bepaalde quota te halen. Dat het openbaar vervoer dankzij aparte banen wel degelijk beter vooruit kan, is voor Touring amper een punt.

Wat hebben we de voorbije tijd nog te horen gekregen van Touring? Kritiek op verkeerslichten die te lang op groen blijven staan voor de zachte weggebruikers en daardoor volgens de organisatie het autoverkeer ophouden. Kritiek wanneer er parkeerplaatsen worden geschrapt om op die manier ruimte vrij te maken voor andere vormen van mobiliteit dan de auto. Tevredenheid wanneer blijkt dat de politie pas beboet wanneer in zones 30 twintig kilometer per uur te snel wordt gereden. Zelfs de file die vorige vrijdag werd geënsceneerd in de Vlaamsesteenweg om te waarschuwen tegen een toekomstig algemeen mobiliteitsinfarct, kon volgens Touring maar beter worden verboden door de stad. De Vlaamsesteenweg - u weet hoe smal die is - was een té belangrijke uitvalsweg...

Om te beginnen blijft het de vraag of het aan Touring is om zich in naam van zijn vele leden telkens opnieuw te mengen in het mobiliteitsdebat ten voordele van de auto. Want die leden betalen om te worden geholpen als ze met pech langs de weg staan, niet om tegen busbanen te ageren. Maar vooral: heeft u Touring ooit al weten fulmineren als er op de weg drama's gebeuren door onverantwoord rijgedrag van automobilisten? Als hele tramlijnen met honderden reizigers geblokkeerd geraken omdat onvoorzichtige bestuurders bovenleidingen vernielen of de tram nog snel de pas willen afsnijden? Als er doodleuk op de trambaan wordt geparkeerd? Of waarom werd er door Touring nooit een kwaad persbericht verstuurd toen de jongerenzender TMF bij wijze van promotieactie boetes voor snelheidsovertredingen ging vergoeden?

Touring noemt het een cliché dat de vereniging alleen maar bekommerd is om 'autobestuurders in snelle wagens'. Dat cliché hebben ze dan toch zelf in de hand gewerkt. En als de organisatie écht wil pleiten voor een globaal mobiliteitsbeleid, dan zal ze moeten beseffen dat 'koning Auto' tot op vandaag een veel te groot deel van de weg inpalmt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie