Calomne (MR) pleit voor metro tot in zes Vlaamse gemeenten

AL
© BRUZZ
29/08/2016

Brusselaar en Kamerlid Gautier Calomne (MR) pleit in Le Soir voor een uitbreiding van de metro vanuit de hoofdstad naar Vlaanderen. Hij wil lijnen laten lopen tot in Groot-Bijgaarden, Grimbergen, Diegem, Kraainem en Wezembeek-Oppem en Overijse.

“De huidige situatie is onwerkelijk!”, zegt Calomne in Le Soir. “Het statuut van Europese hoofdstad moet je verdienen.” De liberaal ziet het project voor een uitgebreide metro in het kader van de metropolitane gemeenschap, een overlegorgaan om dossiers tussen Brussel en haar buren - gewesten, provincies en gemeenten – aan te pakken. Het moest gecreëerd worden na de zesde staatshervorming (2011), maar is nog altijd dode letter.

“Men moet de verbindingen binnenin Brussel verbeteren, maar ook verder dan dat”, zegt Calomne. Concreet wil hij metrolijn 6 (Koning Boudewijn) doortrekken tot in Grimbergen; metrolijn 1 (Stockel) tot in Kraainem en Wezembeek-Oppem; lijn 5 (Hermann-Debroux) tot in Overijse; en lijn 2 (Simonis) tot in Groot-Bijgaarden. De nog te creëren metrolijn 3 zou in het Noorden doorlopen tot in Diegem (in plaats van Bordet) en in het Zuiden tot in Drogenbos (in plaats van Albert).

Meer stad

“We zouden echte ‘ontradingsparkings’ kunnen creëren rond de hoofdstad, gratis en beveiligd”, aldus nog Calomne. Het hele project zou maximum tien miljard euro kosten, schat het parlementslid. Dat is volgens hem betaalbaar via Europese fondsen, de privésector, de federale overheid en de gewesten en een spreiding van de uitvoering in de tijd.

De creatie van een metropolitane gemeenschap kan aan Vlaamse kant op weinig enthousiasme rekenen. Onder andere N-VA ziet er een poging in om Brussel, en het Frans, uit te breiden naar Vlaanderen. “We moeten communautaire- en partijtwisten opzijzetten”, zegt Calomne. “Een stimulerend project als dit kan een nieuwe adem geven aan Brussel en iedereen ten goede komen. Vlaanderen zou winnen door een vermindering van de vervuiling en de files.”

Smet

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) noemt het voorstel van Calomne een “fausse bonne idée”. De minister is op zich voor een uitbreiding van de metro. Hij pleitte eerder dit jaar al voor het doortrekken van metrolijn 2 tot in Groot-Bijgaarden. Maar het voorstel van Calomne is volgens Smet niet realistisch.

Je moet denken aan de kost: dat gaat niet enkel over de aanleg, maar ook over de uitbating. Zo zegt het kabinet Smet aan BRUZZ. Bovendien is een metro niet altijd de beste optie. Op sommige plekken is, gezien een mindere bevolkingsdichtheid, een trein-, tram- of busverbinding een betere oplossing.

De Brusselse regering onderzoekt wel een mogelijke verlenging van de nog aan te leggen metrolijn 3 tot in Ukkel (Calevoet, Sint-Job of Fort Jaco), in plaats van een terminus aan de halte Albert in Vorst.

Tot slot, roept minister Smet de MR van Calomne op zijn verantwoordelijkheid te nemen op federaal niveau, waar François Bellot minister van Mobiliteit is. “Brussel heeft na Tokyo het meest dichte spoornetwerk ter wereld. Maak eindelijk werk van het GEN”, zegt de woordvoerder van Smet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni