Collectief Wij Brusselaars: ‘Alles kan beter, en wij doen een gooi’

© Brussel Deze Week
09/02/2012
“Wij zijn Brusselaars met een groot hart voor onze stad, maar soms wordt het ons verdomd moeilijk gemaakt.” Het open collectief Wij Brusselaars plant vier gespreks- en brainstormavonden. “Want verliefdheid gaat over, en liefde moet onderhouden worden.”

Moeten wij echt vrede nemen met een stad die zichzelf zo weinig au sérieux neemt, die een kwart van de bevolking onder de armoedegrens duldt, die geen garantie op degelijk onderwijs biedt aan haar toekomstige generatie, die het toelaat dat politieagenten snelheidslimieten en fietspaden aan hun laars lappen, die haar jonge inwoners niet voldoende vorming en jobs biedt? Nee, het moet beter kunnen. Wij Brusselaars doen een gooi!

Brussel heeft een smoel, une gueule nodig, en moet voluit inzetten op citymarketing. Begrijp ons niet verkeerd: het gaat ons niet gewoon om een campagne of een slogan. Er moet een wervend project komen dat Brusselaars verbindt. Investeren in bakstenen ja, maar vooral in mensen. Brusselaars verdienen een goed en betaalbaar huis, onderwijs en vorming, mooie straten, groen, buurtwinkels, veiligheid en een baan. Pas als het leven aangenaam is, kan een mens zich de luxe veroorloven om fier te zijn op haar/zijn stad, of zich fier gaan voelen om Brusselaar te zijn. Naar New York of Londen komen mensen 'om het te maken', om hun geluk te beproeven; in Brussel lijkt het er eerder op dat men ernaartoe komt om zich te verschuilen, in de anonieme chaos waar iedereen zijn plan trekt.

Manneken Pis
Troeven te over in Brussel. De jonge bevolking, de unieke architectuurmix, de stripcultuur, de smeltkroes van internationaal en multicultureel, de Brusselse groene longen, het oneindige culturele aanbod en - waarom ook niet? - de Brusselse cafécultuur: het zijn stuk voor stuk unieke kenmerken van onze stad. Ze wachten op iemand die ze uitspeelt.

Waarom niet de etnische eigenheid van bepaalde wijken in de verf zetten? Klein Anatolië rond het Liedtsplein, het Europees centrum rond Schuman, Shopping Marokko op de Gentsesteenweg, Ibérica in Sint-Gillis, Little Asia bij Sint-Goriks, het art-nouveaudistrict tussen Ambiorix en Montgomery, elk met zijn satellieten uiteraard.

Brussel heeft ook een symbool, een logo of een slogan nodig, als een hoed die elke Brusselaar past. We zijn er nog niet uit. Het moet een proces, een zoektocht worden. We doen de oefening met Manneken Pis. De emotie en authenticiteit die dat Ketje in zich draagt, bieden heel wat kansen. Marketeers zouden hoge gages aanrekenen om zo'n symbool voor een stad te ontwikkelen. Zie je 't al voor je? Zo'n gestileerd Manneken Pis op elke communicatie tussen de overheid en haar bewoners, op elk kaartje dat van Brussel naar het thuisfront wordt gestuurd, of als pin op de borst van elke Brusselse politica/-us. Qua schalksheid en rebellie kan dat tellen.

Iedereen kan Brusselaar worden, maar er is ook 'de aard van het beestje'. Misschien kent u de Brettanomyces bruxellensis, de unieke Brusselse bacterie die de spontane gisting op gang brengt waardoor lambiek en dus ook geuze gebrouwen kunnen worden? In de Brusselse lucht hangt nog een tweede unieke bacterie waaraan geen enkele Brusselaar ontsnapt, de Nonseriosces rebelensis. Brusselaars nemen zichzelf niet te serieus en trekken hun plan in vele opzichten. Met zijn film Les Barons bewijst Nabil Ben Yadir, net als vele anderen, dat deze bacterie zich ook weinig aantrekt van cultuur en afkomst. Er is in onze stad historisch een zinnekescultuur. Zelfs de 'meest echte Brusselaar' die authentiek Brussels spreekt, heeft bloed uit alle windrichtingen door haar/zijn aderen stromen. Daar zit een ongelooflijke kans in. Iedereen die in Brussel woont of komt wonen, kan zich Fiere Brusselaar gaan voelen en noemen, zonder dat er iemand op de vingers komt tikken. Het potentieel aan fiere Brusselaars ligt dus netto op 1.145.000.

Vele Brusselaars zijn nu al verliefd op hun stad, maar verliefdheid gaat over, liefde moet onderhouden worden. Trouwens, die verliefdheid heeft ook ons al moeite gekost. Die was er niet bij de eerste oogopslag, er ging bij velen onder ons een incubatieperiode aan vooraf.

Soms wordt onze keuze voor Brussel danig op de proef gesteld en heel soms denken we wel eens dat het niet de juiste keuze was. Maar de liefde blijft.

Vier avonden
Wij Brusselaars brengt mensen met een hart voor de stad en de nodige kritische zin samen. Iedereen is welkom.

Hoe zien wij Brussel in de toekomst, wat zijn dé thema's om nog meer te gaan houden van onze stad? De antwoorden kunnen volgens ons enkel komen uit creatieve en interactieve dialoog. Daarin neemt Wij Brusselaars een rol op. We claimen niet de Brusselse bevolking te vertegenwoordigen, maar we hebben vanuit onze ervaring en onze drang om onze stad te verbeteren, wel iets te zeggen. We begonnen op 2 februari met 'Fier op Brussel: Citymarketing'. Dit opiniestuk is gebaseerd op dit debat en de uitgangsmotieven van de organisatoren. Tijdens de volgende drie bijeenkomsten zijn 'Veilig Brussel', 'Brussels onderwijs' en 'Multinationaal Brussel' onze uitdagingen.

Brusselaars, stap in, laat je horen, iedereen welkom!

Wij Brusselaars: Ben, Pieter-Jan, Tomas en Wannes

Contact: wijbrusselaars@gmail.com of via de Facebookpagina

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni