SInt Karel School Molenbeek

Crevits: 'Extra middelen voor Brusselse diversiteit'

© Brussel Deze Week
17/12/2014

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) kent naar eigen zeggen de uitdagingen van het Brussels onderwijs. Bovenop de correcte toepassing van de Brusseltoets wil ze, in overleg met het werkveld, oog hebben voor ieders bezorgdheden. De SES-werkingsmiddelen blijven behouden.

O nlangs lanceerden Lieven Boeve, directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs en Raymonda Verdyck, afgevaardigde bestuurder van het GO! onderwijs van de Vlaamse gemeenschap een duidelijke boodschap in deze krant (BDW 1451, p.20-21). “In Brussel zijn er specifieke noden voor onderwijs. Het is belangrijk dat er geen beleid wordt gevoerd boven de hoofden van de scholen zelf.”

Als Vlaams minister van Onderwijs ken ik de troeven van het Nederlandstalig Brussels onderwijs. Het is kwaliteitsvol, heeft een goede naam en mag zich terecht positioneren naast de kwaliteitsvolle scholen in Vlaanderen. Maar ik erken ook de uitdagingen in het Brusselse onderwijs: de capaciteitsproblematiek, het inschrijvingsbeleid, de afstemming onderwijs-arbeidsmarkt, het werven en behouden van onderwijspersoneel. Het is maar een greep uit de uitdagingen die zich in Brussel aanbieden. Uitdagingen waaraan ik graag wil werken om de kwaliteit van het Nederlandstalige onderwijs in Brussel te blijven garanderen.

Mensenwerk
Aan het begin van deze legislatuur kende ik, in samenspraak met mijn Brusselse collega Guy Vanhengel, 5 miljoen euro uit de Vlaamse begroting toe aan vier schoolbouwprojecten. Zo kunnen we vanuit Vlaanderen blijven investeren in voldoende capaciteit en zal het masterplan scholenbouw, naast de problematiek van verouderd patrimonium, oog hebben voor een verhoging van de capaciteit in die steden en gemeenten waar de noden het hoogst zijn. Dus ook in Brussel.

De talige, culturele en socio-economische diversiteit in Brussel weerspiegelt zich in de klassen en scholen. Het is belangrijk om in het Brussels onderwijs in te spelen op de diversiteit die aanwezig is in de klas. Dit doet Vlaanderen door extra middelen en omkadering te voorzien, maar ook door maatregelen te treffen omtrent het inschrijvingsrecht en in de lerarenopleiding.

Scholen met leerlingen met bepaalde socio-economische kenmerken (SES) krijgen bijkomende middelen om in te spelen op de specifieke noden. De scholen krijgen deze middelen voor het overgrote deel toegekend in omkadering. Een kleiner deel zijn werkingsmiddelen. Naar aanleiding van berichten in de media over de toekenning van die middelen is er onrust ontstaan. Deze onrust is onterecht. Ik wil de extra omkadering voor SES-leerlingen behouden zonder meer. Het gaat om bijna 210 miljoen euro. Het engagement, de uitstraling, de inzet van de leraar om elke dag opnieuw kansen te geven in de klas, aan elk kind. Dat is de hefboom. Daar wordt onderwijs gemaakt én worden kansen gecreëerd. Het succes van onderwijs ligt in de relatie van de leraar met de leerling. De SES-werkingsmiddelen, goed voor ruim 107 miljoen euro, kunnen scholen vrij besteden. Het decreet schrijft een evaluatie van deze middelen voor. Er lopen nu twee onderzoeken over de manier waarop deze middelen worden aangewend in de scholen. Het is belangrijk om eerst de resultaten van die onderzoeken te kennen. De middelen worden hoe dan ook behouden.

Het inschrijvingsrecht in het leerplichtonderwijs is te complex en de bedoeling is om het te vereenvoudigen. Het vormt immers de basis voor de vrijheid van schoolkeuze die mij na aan het hart ligt. Zo ook in Brussel. De aanwezigheid van verschillende gemeenschappen en onderwijsspelers maakt die realiteit hier nog complexer. Ik wil komen tot een duidelijk systeem van gegevensuitwisseling tussen de verschillende gemeenschappen en partners zodat we echt kunnen opvolgen waar elk kind terechtkomt. Daarover had ik al overleg met mijn collega’s van de Franse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

Brusseltoets
Onderwijs is mensenwerk. Dankzij gemotiveerde leraren, directies en begeleiders krijgen onze leerlingen de kansen die ze verdienen. Ook in de toekomst willen we sterke leerkrachten voor de klas en ze er ook houden. Ik wil aandacht besteden aan de afstemming van de lerarenopleiding op de almaar toenemende diversiteit, zeker in een grootstedelijke context. Niet in het minst in Brussel.

De uitdagingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel zijn groot. Ik vertrouw erop dat mijn beleidsnota scholen aanspreekt en hen stimuleert om er als goede regisseurs mee aan de slag te gaan. Sommige uitdagingen zijn eigen aan Brussel en vragen dan ook een eigen aanpak, rekening houdend met het complex institutioneel kader in de hoofdstad. Bovenop de correcte toepassing van de Brusseltoets wil ik, in nauw overleg met het werkveld, oog hebben voor ieders bezorgdheden en het volledige onderwijsveld betrekken bij mijn beleid. Want Vlaanderen laat Brussel niet los.

Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs (CD&V)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni