20190402 005 Meiser verkeer file auto autos
© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ
Opinie

Edito: de tijd is rijp voor een stadstol

Kristof Pitteurs
© BRUZZ
17/04/2019

450 miljoen euro per jaar zou een stadstol in Brussel elk jaar kunnen opbrengen. Dat blijkt uit berekeningen in een studie die ondertussen al meer dan vijftien jaar oud is. Geld dat geïnvesteerd zou kunnen worden in de Brusselse mobiliteit. Nu de kilometerheffing in de koelkast is geplaatst, duikt die stadstol weer op.

Voorstanders rekenen zich rijk. 450 miljoen euro per jaar aan inkomsten. Pendelaars die in hun portefeuille getroffen worden, zullen uiteindelijk toch overwegen om het openbaar vervoer te gebruiken. En de files zowel in als rond Brussel zullen afnemen en als gevolg daarvan zal onze luchtkwaliteit toenemen.

Iedereen blij en het is niet eens technisch moeilijk. We zullen niet opnieuw slagbomen moeten plaatsen aan de eeuwenoude stadspoorten. De camera’s voor de lage-emissiezone registreren al de nummerplaten van elke auto die Brussel binnenrijdt. Zo moeilijk kan het niet zijn om die gegevens ook te gebruiken om een stadstol te berekenen.

"We kunnen alleen maar hopen dat de politici na de verkiezingen de moed hebben om die stadstol daadwerkelijk in te voeren."

Kristof Pitteurs, hoofdredacteur BRUZZ

Er zijn evenwel twee problemen met de stadstol. Het is niet duidelijk welke invloed de invoering ervan heeft op de lokale handel en tewerkstelling, en het is en blijft een belasting. Hoe het nieuwe taksen en belastingen op een maand voor de verkiezingen vergaat, werd nog maar eens duidelijk nu de kilometerheffing weer werd opgeborgen.

Maar misschien, heel misschien ligt de stadstol de volgende maanden op de tafel tijdens de regeringsonderhandelingen. En dan kunnen we alleen maar hopen dat de politici daarna ook de moed hebben om die daadwerkelijk in te voeren.

Want dat er iets moet worden gedaan aan het mobiliteitsprobleem in en rond Brussel, daar is iedereen het tenminste over eens.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Opinie, Mobiliteit, stadstol, kilometerheffing

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni