Steven Van Garsse, senior writer BRUZZ

| Steven Van Garsse, senior writer BRUZZ.

Opinie

Edito: 'Voor je het weet is 'mijn auto mijn vrijheid' weer helemaal terug'

Steven Van Garsse
© BRUZZ
26/02/2020

De kloof tussen de burger en de politiek! Als die ooit al weg is geweest, is die vandaag helemaal terug. Dat valt eenvoudig te staven met een recent onderzoek van vijf Belgische universiteiten, waar De Morgen vorige week gewag van maakte.

De onderzoekers vroegen net na de vorige federale verkiezingen wat de kiezers van hun politici vonden. Het rapport is ontluisterend negatief. Politici zijn corrupt, vindt bijna de helft van de ondervraagden. En ze zijn wereldvreemd, want ze weten niet wat er onder de bevolking leeft.

De enquête vond plaats over het hele land en in een context van federale verkiezingen. Maar ze kan net zo goed worden bekeken op regionaal niveau. Meer bepaald in Brussel.
Daar is immers iets vreemds aan de hand.

Aan de ene kant kunnen die Brusselse verkiezingen gezien worden als een overwinning voor het groene gedachtegoed. Met zeer goede resultaten voor Ecolo en Groen. En tal van andere partijen die op de kar springen van de strijd tegen de klimaatopwarming en voor een betere luchtkwaliteit.

Aan de andere kant groeit het gemor bij automobilisten over alle nieuwe regeltjes die hen het leven zuur maken. Het volstaat sommige media te volgen, of bepaalde facebookgroepen.

"Politici moeten beter luisteren en met meer overtuigingskracht hun standpunten uitleggen"

Steven Van Garsse, senior writer BRUZZ

Ook het protest in de gemeenteraad van Schaarbeek is daar een goed voorbeeld van. Schepen Adelheid Byttebier (Groen) heeft het parkeerbeleid daar aanzienlijk strenger gemaakt. Elke bezoeker die met de wagen naar Schaarbeek komt, moet nu zes dagen op de zeven betalen. Het protest in de gemeenteraad laaide hoog op, zoals te lezen is op bruzz.be

En dan is er nog de lage-emissiezone of LEZ. Die is relatief voorzichtig gestart in 2019, maar zal de komende jaren in een verschroeiend snel tempo Brusselaars verplichten om hun dieselauto te verkopen. Dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren.

In Vlaanderen staat de LEZ zelfs ter discussie. Voornamelijk bij links. Het is een maatregel die vooral de arme stadsbewoner treft, zo klinkt het bij PVDA en SP.A. Voorlopig blijft de LEZ in Brussel buiten schot, maar het staat in de sterren geschreven dat dat debat er wellicht ook in Brussel staat aan te komen.

Dat wordt voor de groene partijen een delicate evenwichtsoefening. Dergelijk debat dreigt snel in een polarisering te verzanden. En voor je het weet is 'mijn auto mijn vrijheid' weer helemaal terug.
Uiteraard hebben de voorstanders van de LEZ en een strenger parkeerbeleid alle argumenten aan hun kant. De Europese Unie tikt Brussel op de vingers wegens de slechte luchtkwaliteit. En de files zijn lood in de vleugels van de stedelijke economie.

Om nog maar te zwijgen over de effecten op de gezondheid. In een stad wonen verkort het leven. Fijn stof dringt door tot in de hersens, waardoor er zelfs een daling van het redeneervermogen optreedt, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Maar het is niet omdat de politicus gelijk heeft, dat de burger dat ook zomaar voor lief neemt. Het zal erop aankomen om te luisteren én uit te leggen. Dat is wat politici altijd moeten doen, maar het bovenstaande indachtig zal dat met nog meer overtuigingskracht moeten gebeuren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Opinie , Politiek , enquête

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni